rijden als 17 jarige met rijbewijs en coach maar zonder fysieke begeleiderspas mag dat?

Ik ben 17 jaar en heb mijn rijbewijs, ik heb mijn begeleiderspas aangevraagd en coaches online geregistreerd, alleen ik heb mijn fysieke begeleiderspas nog niet binnen. Krijg ik dan een boete? Of wordt dan heel mn rijbewijs afgepakt?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Auto's
17.2K

Antwoorden (3)

Nee, je mag alleen rijden met je coach EN je rijbewijs EN je begeleiderspas. Je rijbewijs is alleen geldig icm de begeleiderspas. Je moet ze dus allebei bij je hebben.

Rij je toch zonder begeleiderspas, dan loop je risico op een boete van € 140,00 en inleveren van je rijbewijs. Je mag dan pas opnieuw je rijbewijs halen als je 18 jaar bent.

Zonder begeleiderspas is je caoch geen coach maar gewoon iemand die naast je in de auto zit. Rijden zonder begeleiderspas is dus hetzelfde als rijden zonder coach en wordt absoluut niet toegestaan. Doe je dat toch, dan geef je daarmee aan dat je nog niet klaar bent voor de verantwoordelijkheden die bij het autorijden horen.
Inekez1
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ook niet als de begeleiderspas is goedgekeurd en morgen binnenkomt?
Computoon
4 jaar geleden
Nee. Geen pas is geen pas.
tinus1969
4 jaar geleden
Belangrijker nog dan de boete is dat ook de verzekeraar heel moeilijk kan doen als je een ongeluk veroorzaakt. En zelfs 'een beetje blikschade' kan een paar duizend euro kosten.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ Echt nog een dag wachten.......
Snap dat je popelt, maar ben verstandig.
Nee, dat mag niet. Rijden zonder het in bezit hebben van de pas geldt als rijden zonder geldig rijbewijs.
Computoon
4 jaar geleden
In onderstaande reacties staat onjuiste informatie. Als 17-jarige dien je inderdaad te allen tijde een begeleiderspas bij je te hebben en een geldige coach. Wanneer je zonder coach/begeleiderspas rijdt is het echter niet zo dat je rijbewijs wordt ingenomen. Sinds 2toDrive in 2018 officieel in de wet is ingevoerd, worden rijbewijzen niet meer ingenomen en is het ook niet meer zo dat je opnieuw theorie- of praktijkexamen hoeft te doen. Hoe zit het dan wel? De politie houdt toezicht op 2toDrive. Wanneer je zonder begeleider rijdt, loop je de kans om aangehouden te worden waarna je niet meer verder mag rijden en een boete riskeert (momenteel €150).