Wat is het verschil tussen een B rijbewijs en BE (na 2013)?

Qua trekvermogen

4 jaar geleden
in: Auto's
14.2K
ronron1212
4 jaar geleden
Lees dit
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/met-welk-rijbewijs-mag-ik-een-motorvoertuig-met-aanhangwagen-besturen
jasper040
4 jaar geleden
''onder bepaalde voorwaarden een aanhanger of oplegger trekken van meer dan 3.500 kg (lege gewicht + laadvermogen).'' Iemand die weet tot hoeveel kg dan en welke voorwaarden je moet voldoen?
ronron1212
4 jaar geleden
Lees de link staat daar allemaal in @jasper040
jasper040
4 jaar geleden
Bedankt, maar ik kan niks vinden over een maximum wanneer je voldoet aan die voorwaarden.
ronron1212
4 jaar geleden
Dit staat er in de link over voor 2013
Let op: De regels voor rijbewijs BE zijn in 2013 veranderd. Heeft u het rijbewijs BE gehaald voor 19 januari 2013? Dan gelden voor u andere regels. U mag iedere aanhanger of oplegger gebruiken. Er is geen grens aan het lege gewicht + laadvermogen. Let wel op dat uw trekhaak het gewicht aan kan. Dit heet de maximale trekhaaklast. Die moet groter zijn dan wat de aanhanger met lading samen wegen. De maximale trekhaaklast staat vermeld in het kentekenbewijs of instructieboekje van de auto.
jasper040
4 jaar geleden
Yes had ik gelezen, vroeg me af hoe het zit na 2013. In de tekst staat dus dat je dan ook boven de 3500 kg mag rijden, echter tot hoeveel en onder welke voorwaarden zijn dat dan.

Antwoorden (1)

Met een rijbewijs B mag je een aanhanger trekken:
- van maximaal 750 kg (gewicht aanhanger + laadvermogen aanhanger = samen maximaal 750 kg)
of
- meer dan 750 kg mits de combinatie auto + aanhanger samen niet meer is dan 3500 kg. Het gaat om het gewicht van de auto + laadvermogen auto + gewicht aanhanger + laadvermogen aanhanger. Het is niet relevant welk gewicht je daadwerkelijk in je auto en/of aanhanger vervoert, maar welk gewicht er maximaal in vervoerd zou mogen worden.

Met rijbewijs BE mag je rijden met een combinatie van auto + aanhanger die samen meer zijn dan 3500 kg, mits:
- gewicht aanhanger + laadvermogen aanhanger maximaal 3500 kg is
of
- met een oplegger of middenas-aanhanger van meer dan 3500 kg als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:
-- de toegestane maximumlast onder de koppeling van de oplegger of middenasaanhangwagen mag niet meer bedragen dan het verschil tussen de toegestane maximum massa van het trekkend motorrijtuig en de massa in rijklare toestand van het trekkend motorrijtuig.
-- de toegestane maximum aslast dan wel de som van de toegestane maximum aslasten van de oplegger of middenasaanhangwagen mag niet meer bedragen dan 3500 kg. Deze gewichten staan op het kentekenbewijs.

Bij zowel B als BE kom je het maximale gewicht van 3500 kg tegen. Bij rijbewijs B geldt dat gewicht voor de combinatie van auto + aanhanger. Bij BE mag de aanhanger zelf (+laadvermogen) al 3500 kg wegen.

In alle gevallen geldt natuurlijk dat de auto ook een maximale trekkracht heeft. Staat op het kentekenbewijs van je auto dat die maximaal 900 kg mag trekken, dan mag je ook met BE met die auto geen aanhanger trekken die zwaarder is dan 900 kg.
Inekez1
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
+ Je hebt het duidelijker uitgelegd dan de bronnen die ik op internet kon vinden.
ronron1212
4 jaar geleden
Let op: De regels voor rijbewijs BE zijn in 2013 veranderd. Heeft u het rijbewijs BE gehaald voor 19 januari 2013? Dan gelden voor u andere regels. U mag iedere aanhanger of oplegger gebruiken. Er is geen grens aan het lege gewicht + laadvermogen. Let wel op dat uw trekhaak het gewicht aan kan. Dit heet de maximale trekhaaklast. Die moet groter zijn dan wat de aanhanger met lading samen wegen. De maximale trekhaaklast staat vermeld in het kentekenbewijs of instructieboekje van de auto.
jasper040
4 jaar geleden
Bedankt voor de heldere uitleg. En in totaal mag het de combinatie maximaal 7500kg wegen. Klopt dat? Of zit er geen maximum aan
Inekez1
4 jaar geleden
Er is geen maximum gewicht voor de totale combinatie vastgesteld. Dat moet je in de praktijk zelf uitrekenen. Het gewicht van de auto mag niet meer zijn dan 3500 kg (anders heb je rijbewijs C nodig voor het trekkend voertuig).
Met een aanhanger van maximaal 3500 kg kom je dus op een theoretisch totaalgewicht van 7000 kg. De auto heeft echter een maximale massa wat je erachter mag hangen en daar zit over het algemeen de beperking. Hoe lichter de auto, hoe minder gewicht die mag trekken. Voor een aanhanger van meer dan 3500 kg gelden de aanvullende voorwaarden. Dat houdt o.a. in dat je het 'extra' gewicht van de aanhanger in mindering brengt op het laadvermogen van het trekkend voertuig. Het totaal van de combinatie wordt daarmee dus niet zwaarder. En zal dus nooit boven de 7000 kg uitkomen. In de praktijk dus meestal minder, afhankelijk van de combinatie die je wil gaan rijden.