Eigenlijk mag je niets op de vluchtstrook anders als in noodgeval stilstaan of er stapvoets gebruik van maken bij bijvoorbeeld technische gebreken en dan ook nog eens over de korts mogelijke afstand.
.
Inderdaad zijn er uitzonderingen (rechtelijke uitspraken) voor heel kleine kinderen en oude mensen om in eh sanitaire nood te stoppen mits dat op een veilige manier gebeurt.

Zie het als een calamiteitenstrook, is er een ongeval gebeurt kunnen de hulpdiensten snel naar voren komen om zsm de rijbaan vrij te maken zodat we met z'n allen weer verder kunnen rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je mag alleen in noodgevallen gebruik maken van de vluchtstrook. Voorbeeld is bijv als je ineens pech krijgt met de auto en uit moet wijken naar de vluchtstrook.

Bellen en kaartlezen zijn zeker geen noodgevallen. Dit kun je makkelijk uitstellen totdat je de snelweg kunt verlaten door bijv een parkeerplaats op te rijden.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Van de vluchtstrook mag je alleen gebruik maken in een noodgevl waarbij je de eerstvolgende stopgelegenheid niet meer (veilig) kunt bereiken. Dat is eigenlijk alleen als er iets stuk gaat aan je auto (of je denkt te horen dat dat zo is) of als er iemand in de auto onwel wordt.

In alle gevallen waarbij er niemand dood hoeft te gaan als je doorrijdt naar een parkeerplaats, afrit of pomp, maag je niet op de vluchtstrook komen.

Toegevoegd na 46 seconden:
Mijn vermogen om nog goed te spellen teruglezend: welterusten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb eens op televisie gezien dat een dringende behoefte om te plassen ook geaccepteerd werd om de auto op de vluchtstrook te parkeren.

Weet niet of dit nog steeds zo is.

Maar toen vond het veiliger dat de bestuurder zijn behoefte in de berm deed, dan rijdend achter het stuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vluchtstrook is alleen voor nood gevallen, dus als je ineens ziek word of onwel en als je pech heb met je auto of motor. Verder is het verboden om je op de vluchtstrook te begeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vluchtstrook (Nederland) of pechstrook (Vlaanderen) is een strook asfalt van een drietal meter breed langs autosnelwegen waar weggebruikers naar kunnen uitwijken in geval van nood of pech. Het is niet toegestaan om op een vluchtstrook te stoppen om bijvoorbeeld te telefoneren. Ook tijdens een file moet de vluchtstrook vrij worden gehouden voor hulpdiensten.