Ben je een voetganger als je een auto aanduwt?

Als je met de fiets aan de hand loopt ben je een voetganger, geldt dat ook zo als je een auto aanduwt?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Auto's
4.4K
LeonardN
4 jaar geleden
http://www.gratisrijbewijsonline.nl/definitieswet3.htm BESTUURDERS . Bestuurders van niet-motorvoertuigen, zoals trams, bromfietsen,
brommobiel, fiets ...
. Bestuurders van motorvoertuigen, zoals een personenauto's,
motorfiets, bus, vrachtauto ...
. Bestuurders van voorrangsvoertuigen (die zwaailichten en optische
geluiden voeren), zoals politievoertuigen, brandweerauto's,
ambulances ...
. Geleiders van rij- of trekdieren. - Zijn dus ook bestuurders: . Iemand die een kudde vee begeleidt;
. Iemand die over een weg naast zijn paard loopt;
. Iemand die over de weg loopt op de rug van een pony;
. Iemand die een handkar voortduwt;
. Koetsier van een trouwkoets === Zijn voetgangers: . Iemand die naast zijn fiets stapt;
. Iemand die naast zijn bromfiets stapt;
. Iemand die naast zijn motorfiets stapt;
. Iemand op een skateboard, autopet, rollerskates;
. Iemand die zijn hond aan de leiband uitlaat;

Antwoorden (1)

Nee. Een bestuurder die uit de auto stapt en zijn auto verder duwt, blijft een bestuurder.
SimonV
4 jaar geleden
nounka
4 jaar geleden
Dat lijkt me wel te kloppen maar imo creëer je zo soms wel problemen.
Stel... 6 mensen duwen een wagen verder. Er is een ongeluk. Wie is de bestuurder? Allemaal? Gaat de verzekering ingeven dat er 6 bestuurders waren en geen enkele bijrijder?
Of. Er is een wagen in het midden van de straat en jij duwt die weg omdat die achteruit gereden is uit een parkeerplek, iemand ziet je niet en fietser rijdt je aan. Dan ben jij de bestuurder. Maar je hebt geen toestemming van de eigenaar om te 'rijden'. Daar moeten toch verzekeringsproblemen van komen.