Mag ik als particulier een 2e hands auto met grijs kenteken kopen?

Mag ik als particulier een 2e hands auto met grijs kenteken kopen zonder extra btw en wegenbelasting etc te betalen? zoals een bestelbusje ofzo?

4 jaar geleden
in: Auto's
14.2K

Antwoorden (2)

Nee. Ten eerste moet de auto aan allerlei eisen voldoen om belastingtechnisch als een bestelauto/bus te kunnen gelden. Ten tweede gelden de volgende "voorwaarden bestelautotarief voor ondernemers".

"U betaalt een lager tarief voor uw bestelauto, als u voldoet aan alle volgende voorwaarden:

U bent ondernemer voor de omzetbelasting en u hebt een btw-nummer.
De bestelauto staat op uw naam, en u bent de (rechts)persoon aan wie het btw-nummer is toegekend.
U gebruikt de bestelauto meer dan bijkomstig voor uw onderneming. Dit betekent dat u uw bestelauto voor meer dan 10% van de jaarlijks verreden kilometers voor uw onderneming gebruikt.

Wij passen het lage tarief voor ondernemers automatisch toe, als u bij ons als ondernemer voor de omzetbelasting geregistreerd bent."
Computoon
4 jaar geleden
Je mag als particulier best een 2e hands auto met grijs kenteken kopen en er mee rijden. Je hebt alleen niet het voordeel van een lager wegenbelastingtarief dat een bedrijf wel heeft.
De vraag over de extra BTW begrijp ik niet zo goed, op 2e hands verkoop wordt in het algemeen geen verkoop geheven.
Als je wil weten wat je als particulier moet betalen aan wegenbelasting kan je dat opzoeken op onderstaande site. Jaren geleden maakte het niet uit voor de belasting of de auto in het bezit was van een particulier of een bedrijf, nu wel dus. Je hebt op de site de keuze tussen bestewagen particulier en bestelwagen ondernemer.