Mag ik zonder kentekenbewijs naar België en Duitsland toe?

Ik heb vandaag een auto gekocht particulier , en de auto op mijn naam gezet , bij de Bruna ... nu komt mijn kentekencard in de loop van de week binnen, maar ik moet naar België en Duitsland toe, kan ik zonder card veilig die landen binnen rijden ?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Auto's
16K
Antoni
5 jaar geleden
Voor wat het waard is: "Bij gebruik van het motorrijtuig is de bestuurder verplicht het voertuigbewijs (1A) en tenaamstellingsbewijs (1B) dan wel de kentekencard bij zich te hebben. Gedurende de dagen dat de kentekencard wordt aangemaakt en toegezonden geldt deze verplichting tot en met 13 dagen na de tenaamstelling niet.", staat daarover op https://nl.wikipedia.org/wiki/Kentekenbewijs.
Bordensteker
5 jaar geleden
Na op naam zetten mag u pas naar het buitenland nadat de nieuwe kentekencard ontvangen is. U heeft voor die tijd namelijk géén kentekenbewijs. Binnen Nederland kan de politie echter wel bij de gegevens van uw auto in het kentekenregister. Wat de Wikipedia schrijft slaat kennelijk op auto’s waarvoor de eigenaar (toen destijds de kentekencard nog nieuw was) het oude papieren kentekendocument juist had vervangen door een kentekencard aan te vragen (die vervolgens nog niet ontvangen is).
In zo’n geval is er sprake van een ongeldig kentekenbewijs en dat is echt iets anders dan géén kentekenbewijs! Een kentekenbewijs omwisselen is dus echt iets anders dan een voertuig na aankoop op naam zetten.
Met uw zojuist aangekochte voertuig mag u dus pas naar het buitenland nadat u de nieuwe kentekencard ontvangen heeft.

Antwoorden (1)

Zonder kentekencard toch al in het buitenland rijden is volgens de website van de RDW expliciet niet toegestaan. Alleen de Nederlandse politie kan ook in die eerste dagen al rechtstreeks in het kentekenregister uw gegevens inzien.
Wat de Wikipedia schrijft slaat op auto’s waarvoor de eigenaar het oude papieren kentekendocument juist heeft vervangen door een kentekencard aan te vragen (die vervolgens nog niet ontvangen is).

“De weg op zonder kentekencard
Heeft u het voertuig op naam gezet, maar de kentekencard nog niet in huis? Dan mag u nu al wel de Nederlandse weg op. De Nederlandse politie kan direct in het kentekenregister kijken voor uw gegevens. U moet 14 dagen na het op naam zetten van het voertuig de kentekencard kunnen tonen. Let op: Zonder kentekencard mag u niet met uw voertuig de weg op in het buitenland.”
https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/auto/kopen/kentekenbewijs-op-naam-zetten

Hoezo? En dat Wikipedia verhaal dan?
Wat de Wikipedia zegt over ‘kentekencard enige tijd nog niet hoeven tonen’ slaat blijkbaar op kampeerauto’s waarvoor de eigenaar juist bezig was het oude papieren kentekendocument om te wisselen voor een kentekencard (die vervolgens nog niet ontvangen is, terwijl intussen al wel een reis over de grens nodig wordt).

“Binnenkort op vakantie?
Gaat u binnenkort met uw kampeerauto op vakantie naar het buitenland? Houd er dan rekening mee dat u het kentekenbewijs op tijd omwisselt, of regel de omwisseling na uw vakantie. U loopt anders de kans dat u met een ongeldig kentekenbewijs op uw vakantieadres zit. De tenaamstellingscode hoeft u niet mee te nemen naar het buitenland. Berg deze goed op.
Belangrijk
In de periode tussen aanmaken en ontvangen van de kentekencard hoeft u uw kentekenbewijs niet te tonen (maximaal 14 dagen).”
https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/kampeerauto/het-kentekenbewijs/omwisselen

Een kentekenbewijs omwisselen is iets anders dan een voertuig na aankoop op naam zetten.
Met uw zojuist aangekochte voertuig mag u pas naar het buitenland nadat u de nieuwe kentekencard ontvangen heeft.
Bordensteker