Hoe is de snelheid op de Duitse autobahn geregeld?

Is er ook een maximumsnelheid op de Duitse autobahn en op welke plaatsen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's
7.1K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vind het scheuren in Duitsland nog altijd leuk, omdat ik het hooguit eens per jaar kan doen. In Nederland vind ik het ronduit asociaal zo rond te rijden, maar in Duitsland kan het nog. Je wint er inderdaad niets mee, en hele routes zijn ook daar begrensd, en dat rijdt wel veel relaxter en veiliger. Op welke plaatsen is moeilijk aan te geven. Ik heb gezocht naar een kaartje, maar kon er zo snel geen een vinden.

Het beste antwoord

In Duitsland is de snelheid op de Autobahn onbeperkt, tenzij door borden een maximumsnelheid wordt aangegeven.

Ik ken snelheidsbeperkende borden van 130, 120 en 100 km/u. In bijzondere situaties, zoals slecht wegdek of bij wegwerkzaamheden, is de maximumsnelheid meestal 80 of 60 km/u.

Soms geldt een maximumsnelheid die alleen geldt bij regen (gedefinieerd als: water op de rijbaan). Dus bijvoorbeeld normaliter onbeperkt, en bij regen 100 km/u. Of normaliter 120 km/u en bij regen 80 km/u.

Je ziet de Duitsers bij snelheidsbeperkingen vaak net geen 20 km/u te snel rijden. Dat komt doordat snelheidsovertredingen tot 20 km/u een verkeersovertreding zijn. Die worden afgedaan met een boete. Snelheidsovertredingen van meer dan 20 km/u zijn een misdrijf. Dat komt altijd voor de rechter, en je krijgt er strafpunten voor in Flensburg (de Duitsers hebben een puntenrijbewijs).

Daar waar de snelheid onbeperkt is, geldt nog altijd de algemene regel dat je je snelheid aan moet passen aan de verkeerssituatie en aan de situatie van de weg. Verder geldt op zulke stukken Autobahn een adviessnelheid van 130 km/u.

Wat veel Nederlanders niet weten, is dat je *altijd* voor minstens 50% aansprakelijk bent wanneer je betrokken bent bij een ongeval, en je sneller hebt gereden dan 130 km/u. Dit geldt dus ook voor die delen van de Autobahn waar geen snelheidsbeperking geldt!

Voorbeeld: jij rijdt 150 km/u en je haalt iemand in. Die ander wil ook naar links, en doet dat iets te vroeg - net voordat jij voorbij bent. Fouter kan die ander niet zijn, zou je denken. Maar omdat jij 150 km/u reed, ben je toch voor 50% aansprakelijk. Zou hetzelfde zijn gebeurd terwijl jij 130 km/u had gereden, dan zou die ander 100% aansprakelijk zijn geweest.

Wat ook niemand lijkt te beseffen, is dat het zinloos is zo snel te rijden. Vroeger deed ik dat ook wel: 170 km/u rijden op plekken waar dat mocht, kon en verantwoord was. Tot ik eens het hele stuk 130 km/u reed (behalve als het niet sneller kon of mocht, natuurlijk).

Resultaat: bestemming bereikt in 2 uur en 35 minuten, in plaats van de 2 uur en 30 minuten die ik er met 170 km/u voor nodig had. Belangrijker: veel veiliger, veel ontspannener, en je komt 150 km verder op een tank.

In plaats van behoorlijk moe aan te komen, kwam ik nu ontspannen aan. Die vijf minuten tijd"verlies" maak je meer dan goed doordat je minder vaak hoeft te tanken.

Sindsdien rijd ik op de cruise control ergens tussen de 120 en 135 km/u, afhankelijk van mijn stemming.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een erg compleet antwoord, bedankt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijn complimenten voor dit duidelijk uitgewerkte verhaal.

Andere antwoorden (3)

Op de meeste plaatsen is de maximumsnelheid tegenwoordig 130 km/u daar maar er zijn ook nog plaatsen waar geen maximumsnelheid geldt. Wel is daar de regels dat je natuurlijk moet zorgen voor "veilig" rijgedrag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Duitsland kent weldegelijk snelheidsbeperkingen...

Zo gauw je Duitsland naderd staan er in de eerste paar kilometer een paar keer een groot bord langs de weg met deze maximum snelheden. (waar ik de grens over ga tenminste wel) Verder kent Duitsland waar geen snelheidsbeperkingen zijn aangegeven een adviessnelheid van 130 km...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In Duitsland geldt op ongeveer de helft van de Autobahnen geen maximumsnelheid verbod,maar een aanbevolen snelheid van 130km/u.Verder wordt het gewoon aangegeven , wat de max. snelheid moet zijn.