Als je een een paaltje omver gereden hebt en in paniek doorgereden bent wat zijn de gevolgen daar aan?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's
5.2K
TurfGraver
6 jaar geleden
Als je doorrijdt na een ongeval, riskeer je een gevangenisstraf van 3 maanden, een geldboete van 7400 euro en een rijbevoegdheid ontzegging van 5 jaar, niet iets wat je wilt laten gebeuren dus. Als er alleen blikschade is ontstaan, heb je als je per ongeluk doorgereden bent nog 12 uur lang de kans om je bij de Politie te melden.
https://da.nny.nl/201506/doorrijden-aanrijding-ongeval-ongeluk-bewijs-camerabeelden
Reddie
6 jaar geleden
@TurfGraver, het gaat hier om een paaltje. Niet om een ongeval.
TurfGraver
6 jaar geleden
Dat heet dan eenzijdig ongeval. :)
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Verkeersongeval
Ook hier is vaak een tegenpartij (gemeente?) met schade bij betrokken.
Doorrijden na een aanrijding is strafbaar.

Antwoorden (2)

Dat je al er getuigen zijn je de kosten kan betalen voor eventueel een nieuw paaltje
6 jaar geleden
Het betreft hier een eenzijdig ‘ongeval’.
U kunt hooguit aansprakelijk worden gesteld voor vermogensschade. De kosten voor reparatie of vervanging van het gemeentepaaltje als er getuigen zijn die uw naam noemen of wanneer u het zelf meldt en de gemeente naar aanleiding daarvan actie onderneemt, zoals een reparatie uitvoeren. Dus alleen voor vermogensschade. Misschien kan het paaltje weer rechtgezet worden.
Haalt u zich geen doemscenario’s in uw hoofd en laat u niets aanpraten/wijsmaken zoals de kansen op gevangenisstraf en hoge boetes.