Is er een degelijke externe airco?

Hallo

ik rij in en Opel Meriva van 2005, hij is goed, maar alleen is er geen airco en kan de temperatuur in de wagen sterk oplopen.

Is er niet en manier of een apparaat dat je via de sigarettenaansteker kan doen werken en de temperatuur laten dalen?

Ik heb al wat gelezen op het internet, maar meestal is het het probleem dat het apparaat geen afvoer heeft en de warme lucht niet kan wegwerken.

Misschien hebben jullie al ervaring of een goede oplossing?

Alvast bedankt

6 jaar geleden
in: Auto's
1.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Jaren geleden heb ik achter Af na aflevering een airco in laten bouwen kosten toen. 450 fl . Dus ga eens bellen bij airco inbouw Of op de sloop Er zou best helaas een Meriva met airco ergens totaal los zijn gegaan.

Antwoorden (3)

De enige oplossing voor een auto is een airco achteraf laten inbouwen, dat kost tussen de 2 en 3000 euro. Voor een 12 jaar oude Meriva lijkt me dat geen verstandige investering.

Er zijn geen echte airco's die je extern in je auto kunt planten, uiteraard wel ventilatortjes waarvan het effect niet geweldig is en onvergelijkbaar met het principe van een echte airco.
paulus811
6 jaar geleden
Dat is niet "meestal" het probleem, maar ALTIJD. De airco moet de onttrokken warmte kwijt en ook de warmte die het apparaat zelf produceert door zijn werking. Een airco produceert warmte, geen koude; de werking is gebaseerd op het verplaatsen van warmte. Zonder afvoer zal de temperatuur in de auto dus alleen maar verder toenemen.

Er zijn diverse leveranciers die achteraf inbouw van een generieke airco leveren. Alleen een airco leveren zij niet, want het gaat vooral om de inbouw, vanwege de stroomvoorziening en afvoer van de warmte. Dat is een vrij kostbare ingreep en waarschijnlijk economisch gezien niet de moeite waard voor jouw auto.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je kunt een normale airco met slangafvoer nemen en die voeden met een omvormer die direct op de accu is geplaatst. Het is een beetje lomp om de airco in de bagageruimte te zetten maar het zou kunnen.
Een andere mogelijkheid is bakken ijs in je auto te plaatsen.
De laatste tip is een CO2 blusser af en toe te laten spuiten, koelt prima maar is niet aan te bevelen ivm zuurstoftekort voor jezelf.