Kom ik als ondernemer nu wel of niet in aanmerking voor het lagere tarief wegenbelasting bij priveaanschaf van de bestelauto?

Ik lees hierover verschillende antwoorden:
- nee het kan niet
- nee de bestelauto moet op de ondernemer staan en je betaalt bijtelling
- ja, wanneer je meer dan 10% van de km zakelijk rijdt mag je de auto prive op grijs kenteken rijden
- ja want je hebt een btw nummer

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
1.6K

Antwoorden (1)

Je komt alleen in aanmerking voor het lagere tarief als je ondernemer bent met een btw-nummer en de auto op naam staat van degene aan wie dat btw-nummer is toegekend. Zie verder de andere eisen hieronder.

"Voorwaarden bestelautotarief voor ondernemers

U betaalt een lager tarief voor uw bestelauto, als u voldoet aan alle volgende voorwaarden:
•U bent ondernemer voor de omzetbelasting en u hebt een btw-nummer.
•De bestelauto staat op uw naam, en u bent de (rechts)persoon aan wie het btw-nummer is toegekend.
•U gebruikt de bestelauto meer dan bijkomstig voor uw onderneming. Dit betekent dat u uw bestelauto voor meer dan 10% van de jaarlijks verreden kilometers voor uw onderneming gebruikt.

Wij passen het lage tarief voor ondernemers automatisch toe, als u bij ons als ondernemer voor de omzetbelasting geregistreerd bent.

Bent u ondernemer en is het lagere bestelautotarief niet automatisch toegepast? Stuur dan een brief naar de Belastingdienst/Centrale administratieve processen, Postbus 10013, 7301 GA Apeldoorn."
Computoon