Ik kan mij de werking van een wiellager niet inbeelden. Wie kan mij de functie en werking uitleggen?

Ik heb op internet heel wat gevonden, maar nog steeds kan ik het niet inbeelden.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
1K
TurfGraver
7 jaar geleden
Simpel uitgelegd, zorgt dat wiel kan draaien op de as.

Het beste antwoord

Stel je voor dat je een groot en zwaar stuk ijzer over de grond moet schuiven.
Dan moet je veel kracht zetten.

Maar je kunt er ook een aantal rollen (denk bijvoorbeeld aan losse bezemstelen zonder bezem er aan) voor gebruiken. Als je het stuk ijzer eerst op een aantal rollen of houten stelen hebt geduwd, die bijvoorbeeld elk een voet (30 cm) onderlinge afstand achter elkaar liggen, kun je steeds de rollen waar het zware te vervoeren stuk ijzer overheen is geduwd achter het stuk ijzer oppakken en naar voren lopen en weer voor het transport neerleggen. Zo kun je met een beperkt aantal rollen en een relatief beperkte kracht zo ver komen als je wilt.

Een wiellager is in de eenvoudigste vorm een dikke ijzeren as die kan glijden in de holle ruimte in het midden van een karrenwiel. Dat gaat dus in principe weer heel zwaar door de wrijving, en zonder smering krijg je bovendien oververhitting.
Maar door er dunne stalen rollen tussen te steken (dan moet er dus voldoende ruimte gemaakt worden tussen de as en het nu wat groter te kiezen gat in het wiel) krijg je iets wat vergelijkbaar is met dat zware stuk ijzer dat over de houten rollen voort kan rollen. Alleen zijn de glijvlakken nu dus rond gebogen, en daardoor hoef je niet steeds de gepasseerde rollen op te pakken en vooraan weer neer te leggen. De rollen komen vanzelf om de beurt onder de as door en dan rust het gewicht van de kar dus even op die onderste paar rollen zeg maar.

Toegevoegd na 18 minuten:
De voorlaatste zin:
“Alleen zijn de glijvlakken nu dus rond gebogen, en daardoor hoef je niet steeds de gepasseerde rollen op te pakken en vooraan weer neer te leggen.”

moet natuurlijk luiden:
“Alleen zijn de _twee vlakken waartussen de rollen bewegen_ nu dus rond elkaar gebogen, en daardoor hoef je niet steeds de gepasseerde rollen op te pakken en vooraan weer neer te leggen.”
Bordensteker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wauw, dat is mooi uitgelegd. Vriendelijk dank. Ik begrijp het nu wat beter. Maar waarvoor dient een wiellager dan in een auto? Is het niet mogelijke om de as direct aan de wielen te koppelen. Dus dat wanneer de as draait, de wielen meedraaien. Hoe zit dat precies? zit de as in de wiellager? En is de wiellager verbonden met de wiel. Dus de wiel draait doordat de wiellager draait? Alvast bedankt
Bordensteker
7 jaar geleden
Onder een ouderwetse boerenkar is het lager het vaste onderdeel waaromheen het wiel draait.
Onder een spoorwagen zitten twee wielen normaal vast op een as, en die as draait dus in zijn geheel met die twee wielen mee. Dan zijn het de twee aslagers waarin dat die as-met-wielen kan draaien terwijl het dus wel onder de wagen op zijn plaats blijft.
Het lager is dus in principe de plek waar iets in kan draaien zonder dat het draaiende deel onder de wagen weg kan rollen. En een lager heeft dus altijd ofwel een draaiende kern die soepel kan draaien binnen een niet-draaiend gedeelte, zoals bij een trein, of een draaiend gedeelte dat soepel kan draaien rondom een niet-draaiend deel, zoals bij een auto. Bij een auto moet je rekening houden met bochten, waarin het wiel aan de binnenkant van de bocht tijdelijk minder hard ronddraait dan het wiel aan de buitenkant van de bocht. Het is dan dus een goed principe om de wielen ieder apart draaibaar te maken rond de as, die met veren en stangen op een min of meer vaste plek onder de wagen zit. In dit geval draait de as dus zelf niet. Bij een aangedreven as wordt het wat ingewikkelder. Dan moet je zeg maar binnen de alleen geveerde maar zelf niet draaiende as nog een dunnere wel draaiende as hebben zitten die de motorkracht op de eveneens draaiende wielen over kan brengen.
In alle gevallen zijn er stelsels met rolletjes die twee delen mogelijk maken ten opzichte van elkaar te draaien zonder dat het geheel uit elkaar valt. En die stelsels noemen we lagers.