Als ik geen mistlampen voor heb, wordt mijn auto dan afgekeurd voor de APK?

Ik heb een Ford Fiesta met daarop standaard mistlampen voor en achter. Nu heb ik set dagrijverlichting gekocht die ik graag wil laten monteren. Deze lampen moeten op de plaats waar nu de mistlampen voor zitten. Maar nu werd mij verteld door een monteur dat de mistlampen voor niet mogen ontbreken voor de APK. Maar naar mijn mening is een mistlamp achter verplicht en MAG je mistlampen voor hebben.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
7.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Jouw mening is de juiste. Het mag maar hoeft niet. Er zijn zelfs auto's (vooral oudere modellen) die helemaal geen mistlampen hebben voor.
ronron1212
7 jaar geleden
Voor niet maar achter wel @Mnonnetje3
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat zei ik. Hij vroeg alleen of voor verplicht is. Achter wist ie al.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@wimkees Klopt wat jij zegt, maar dat is voor mij niet meer relevant als ik de mistlampen wil vervangen voor een extra set dagrijverlichting.

Antwoorden (2)

Nee hoor, mistlampen zijn niet verplicht maar is een extraatje.
Als je dimlichten maar in orde zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In de lijst met APK keuringseisen voor de verlichting, staat het volgende:

"Mistlampen, voor indien aanwezig en achter minimaal 1 werkende. Ook het lampje op het dashboard in de auto moet hiervan werken."

Dus, ja, als je geen mistlampen voor hebt, wordt je auto afgekeurd voor de APK.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat jij bedoeld te zeggen denk ik, is dat als het knopje (in mijn geval) nog aanwezig is om de mistlampen voor aan of uit te schakelen ondanks er geen mistlampen voor aanwezig zijn, wordt hij afgekeurd?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ben niet zeker je vraag/commentaar goed te begrijpen. Je auto is van oorsprong uitgerust met mistlampen voor en achter. Dus die moet je ook hebben (en ze moeten natuurlijk werken) wanneer je naar de apk gaat. Zo simpel is het volgens mij. Kijk, mijn auto is uitgerust met een trekhaak en dit staat geregistreerd in de documenten van mijn wagen. Dus als ik de trekhaak zou verwijderen en naar de apk gaan zou mijn auto worden afgekeurd omdat mijn auto niet uitgerust is met de trekhaak terwijl de documenten zeggen dat mijn auto een trekhaak heeft. Op soortgelijke wijze, de documenten van je auto zeggen dat je auto uitgerust is met mistlampen voor en achter, dus moet je die ook hebben wanneer je naar de apk gaat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volgens mij maakt wel of geen (werkende) mistlampen niets uit. Ik heb wel eens een auto gehad met after-market gemonteerde mistlampen plus trekhaak. Die accessoires behoorden dus officieel niet tot de in de documentatie vermelde standaarduitrusting, maar mijn auto is er iedere keer mee door de APK gekomen.