Door rood gereden, krijg ik dan aftrek punten op rijbewijs?

Krijg net een boete binnen voor door rood rijden. Krijg ik hier een punt aftrek voor op m'n rijbewijs?

De een zegt van niet omdat ik niet staande ben gehouden door de politie, zoiets op kenteken gaat van de auto en dat ze niet kunnen zien wie er achter het stuur zat (foto door flitspaal) en ze dus mijn rijbewijs niet hebben gezien. Tevens stond er niet op de boete iets over punten. Is wel een vrij hoog bedrag dat ik moet betalen. Heb m'n rijbewijs in februari 2014 gehaald.

De ander zegt weer van wel. Wat is het nou?!

7 jaar geleden
in: Auto's
16.8K

Antwoorden (1)

Voor eventuele aftrek moet je door de politie staande zijn gehouden."Door rood licht rijden" wordt overigens niet als apart punt genoemd, maar zou gevangen kunnen worden onder "gevaar of hinder veroorzaken voor het verkeer".

"Welke strafbare feiten tellen mee voor het beginnersrijbewijs?

Bij een beginnersrijbewijs kunt u strafpunten krijgen als de politie u staande houdt voor een verkeersovertreding. De agent die u aanhoudt, moet persoonlijk hebben vastgesteld dat u achter het stuur zat.

Verkeersovertredingen en strafpunten beginnersrijbewijs

U kunt strafpunten krijgen als:

    u gevaar of hinder veroorzaakt in het verkeer;
    u een verkeersongeval veroorzaakt, waardoor een ander is gedood of zwaar lichamelijk letsel is toegebracht;
    u bumperkleeft bij een snelheid van meer dan 80 kilometer per uur;
    u op autosnelwegen meer dan 40 kilometer per uur harder rijdt dan toegestaan. Of op andere wegen meer dan 30 kilometer per uur harder rijdt dan toegestaan;
    u de verkeersregels niet goed naleeft, waardoor een aanrijding met lichamelijk letsel of materiële schade is ontstaan.

Beginnersrijbewijs inleveren

Bent u als beginnende bestuurder binnen 5 of 7 jaar (als u uw eerste rijbewijs voor uw 18e heeft gehaald) voor de 2e keer voor een verkeersovertreding aangehouden en veroordeeld? Dan moet u uw rijbewijs inleveren bij de politie. De politie meldt dit aan het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). Na deze melding volgt een onderzoek naar uw rijvaardigheid. Door dit onderzoek kunt u uw rijbewijs mogelijk definitief kwijtraken. U moet dan opnieuw rijexamen doen.

Eerste strafpunt voor 1 oktober 2014?

Sinds 1 oktober 2014 gelden er strengere regels voor het beginnersrijbewijs. Heeft u voor die datum uw eerste strafpunt gekregen? Dan gelden de oude regels en moet u uw rijbewijs inleveren na 3 strafpunten.
Registratie strafpunten beginnersrijbewijs

Wordt aan een beginnende bestuurder een strafpunt toegekend? Dan krijgt deze daarover schriftelijk bericht van het arrondissementsparket dat de zaak behandelt."

Toegevoegd na 2 minuten:
Antwoord is dus: geen aftrek van een punt in dit geval.
Computoon