mag je als je uit Nederland komt met 17 jaar in duitsland rijden met begeleider naast je?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
35.3K
TurfGraver
7 jaar geleden
Nee. Alleen in Nederland.
Erna55
7 jaar geleden
Nee, het rijbewijs dat je als 17-jarige voor het experiment 2toDrive in Nederland haalt, is niet geldig in het buitenland. In Europese wetgeving is namelijk geregeld dat je alleen na je 18e verjaardag een rijbewijs mag halen. Ieder land afzonderlijk mag in eigen land eerder rijbewijzen afgeven. Dit rijbewijs is dan alleen in eigen land geldig. Met het rijbewijs dat je op je 17e voor 2toDrive hebt gehaald, mag je daarom pas vanaf 18 jaar ook buiten Nederland rijden.

Antwoorden (2)

Overgenomen van:
http://www.2todrive.nl/show-news/2012-05-22/35-procent-van-duitse-jongeren-haalt-rijbewijs-door-2todrive/

Het Nederlandse experiment 2toDrive is gebaseerd op het Duitse model dat in 2005 in Duitsland werd ingevoerd. Uit tussenrapportages van onze Duitse collega’s blijkt dat van alle mensen die hun rijbewijs halen, 35% dit doet door 2toDrive, in Duitsland bekend als BF17. (begleitetes fahren ab 17) .
In Duitsland geldt dat jongeren vanaf 16,5 jaar kunnen starten met het volgen van rijlessen. Vanaf 17 jaar mag het standaard rijexamen afgelegd worden waarna zodra het rijbewijs behaald is tot de 18de verjaardag alleen gereden mag worden met een coach. Eigenlijk het zelfde systeem als in Nederland.

Dit betekent niet dat je met je 2toDrive rijbewijs ook in Duitsland mag rijden. Voor rijden in het buitenland moet je echt wachten tot je 18de verjaardag.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij onze Zuiderburen is het gewoonte om na de theorielessen een examen te doen , onderwijl heb je gewoon rijlessen en na het behalen hiervan, krijg je een voorlopig rijbewijs waarmee je alles mag maar met een bij-rijder met rijbwijs en NIET op de grote weg/snelweg. Bv van Den Haag naar Rotterdam, moet je binnendoor over Delft/Pijnacker op B-wegen. De grote weg is off limits. Na een jaar mag je je rijbewijs op komen halen, mits er geen ongevallen zijn gebeurd, maar wel met een jaar rij-ervaring! prachtig systeem vind ik het. Kan overigens wel veranderd zijn inmiddels, dat weet ik niet. In de U.S.A. mag je op je 16e al autorijden, Beetje jong of niet?
Het antwoord is "nee", je moet wachten tot je 18 om in het buitenland te rijden.

Voor meer info:

"Mag ik ook in het buitenland rijden als ik 17 ben? Vanaf wanneer mag ik in andere landen dan in Nederland rijden?
Nee, het rijbewijs dat je als 17-jarige voor het experiment 2toDrive in Nederland haalt, is niet geldig in het buitenland. In Europese wetgeving is namelijk geregeld dat je alleen na je 18e verjaardag een rijbewijs mag halen. Ieder land afzonderlijk mag in eigen land eerder rijbewijzen afgeven. Dit rijbewijs is dan alleen in eigen land geldig. Met het rijbewijs dat je op je 17e voor 2toDrive hebt gehaald, mag je daarom pas vanaf 18 jaar ook buiten Nederland rijden."