Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen een 3- en 4-cilindermotor, qua rijgedrag?

Ik ben op zoek naar een andere auto. Ik stuitte op twee auto's, waarvan de één een 1 liter 3 cilinder is, en de ander een 1,6 liter 4 cilinder. Maar het aantal PK's is bij beide auto's gelijk.
De 1 liter zal waarschijnlijk zuiniger rijden, maar in hoeverre merk je met het rijden nou verschil tussen deze twee motoren?

Toegevoegd na 2 minuten:
P.S. het gaat om een Ford.

7 jaar geleden
in: Auto's
11.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Persoonlijk vind ik een 4 cilinder net iets rustiger draaien, as je stationair staat (bv voor een stoplicht) dan draait de 4 cilinder net wat soepeler, tijdens het rijden ervaar ik persoonlijk geen echte verschillen. Mijn tip Ga het gewoon proberen en voelen!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Precies een 3 cilinder zal iets minder gebalanceerd draaien en kun je opmerken door trillingen die door de auto gaan.

Antwoorden (1)

Een driecilinder moet harder werken al kunnen ze tegenwoordig wel veel pk's uit een relatief kleine cilinderinhoud halen. Klinkt wel lekker sportief trouwens.
Rij je alleen in de stad zou ik zeggen: ga voor de 3 cilinder. Rij je ook op de snelweg dan zou ik voor de 4 cilinder gaan.
Heb je geen keuze uit een 1.2 viercilinder? Dan heb je het comfort van een viercilinder die bij het verbruik van een 3 pitter in de buurt kan komen.