Kan ik mijn achterbanden vervangen door mijn reserveband en een andere dezelfde band?

Hallo

Ik rij met een Opel Corsa C, mijn achterbanden zijn van het merk Zeeftex. De wagen heeft te lang te plat gereden met 1 achterband, daardoor heb ik nu een minuscuul gaatje in 1 achterband, de andere achter band is nog in perfecte staat.

Als ik de kapotte band wil laten vervangen, vertelt de bandencentrale me dat ze beide achterbanden moeten laten vervangen, omdat de kapotte band niet meer wordt gemaakt. Dat drijft natuurlijk de kosten hoger op.

Nu heb ik zo zitten denken, ik heb een reserveband (Continantal contiEcoContact 175/65 R14 82 T),

http://banden.autoweek.nl/continental/ecocontact-3/175-65-r14-82t-983/

misschien kan ik nog 1 zo'n band bestellen en dan de reserveband en die nieuwe band gebruiken als achterbanden en die kapotte Zeeftex weg te doen en die nog goeie Zeeftex te gebruiken als een reserveband.

Maar mag dat wel en is dat niet allemaal veel te vergezocht?

Dank

7 jaar geleden
in: Auto's
1.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Die Continental is een ZOMERband en de winter komt eraan...
paulus811
7 jaar geleden
freekfluweel, ja en? Winterbanden zijn in Nederland niet verplicht, of heb ik iets gemist?

Antwoorden (2)

Wat je wil is geen enkel probleem, mits de reserveband ook even breed is en om de velg past. Soms heb je een 'thuiskomer' met een andere bandenmaat dan de normale banden.

Als de Continental om je reservewiel nieuw is, koop je er eenzelfde Conti bij en je bent klaar. Wel kan de bandenhandel extra rekenen voor het overzetten van de band.
paulus811
7 jaar geleden
Als het een klein spijker/schroef gaatje in de band betreft (in het loopvlak), is repareren vaak geen enkel probleem. Aan de zijkant van de band is repareren helaas niet mogelijk. Er zijn genoeg bedrijven die voor een paar euro een prop in de band schieten of voor een paar euro meer een reparatie paraplu.
Voor de apk is het overigens geen enkel probleem als er links en rechts van de auto twee verschillende merken banden op de auto liggen mits de bandenmaat maar exact hetzelfde is per as. De bandencentrale wil waarschijnlijk heel graag twee nieuwe banden verkopen.

Op diverse plaatsen worden voor 25 tot 30 euro per band (inclusief montage/balanceren) ook jong gebruikte banden met minimaal 5 mm profiel aangeboden. Misschien is dat ook nog een overweging als repareren niet meer gaat.

Succes.