In een hydraulisch remsysteem zitten remleidingen en remslangen waarom worden er remslangen gebruikt?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
1.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
om te remen anders komt het signaal niet toe

Antwoorden (2)

Om de carrosserie (het afgeveerde gedeelte) te scheiden van het chassis. (onafgeveerde) gedeelte, Om dit flexibel te houden worden er remslangen gebruikt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Remmen zitten aan of in wielen, en die moeten ten opzichte van de carosserie van een auto (of het chassis van een vrachtwagen of ander groot voertuig) kunnen bewegen: enerzijds in- en uitveren, en voorwielen moeten bovendien ook nog kunnen sturen.
Er zijn hier en daar overigens ook wel auto’s waar de remmen niet aan de wielen zelf, maar aan de uitgaande kant van de versnellingsbak zitten tussen bak en aandrijfas dus, maar dan nog geldt dat het motorblok met versnellingsbak zelf ook flexibel op motorrubbers in carosserie of chassis bevestigd zal zitten, dus je moet behalve vast aangebrachte remleidingen ook altijd een stukje flexibele remslang toepassen.

Een bulldozer (en dan bedoel ik een echte op rupsen) heeft geen mechanische vering (als je een beetje snelheid maakt op beton dan rammelen je tanden uit je gezicht), en ik vermoed dat daar dan ook alleen maar vaste remleidingen op zitten. Bij een wiellader zitten de wielen vaak ook vast op de assen, maar dan kun je weer hebben dat er flexibele slangen nodig zijn tussen het voorste en achterste deel van een voor de besturing in zijn geheel scharnierende wiellader. Voor de rest van de hydrauliek (zoals de bediening van het beweegbare dozerblad of de bak en de zgn. ‘ripper’ zitten er daarentegen nog voldoende andere hydraulische slangen op.

Er zijn niet veel soorten voertuigen waar tussen carosserie en chassis nog afzonderlijke vering en dus aparte hydraulische slangen toegepast worden. Tegenwoordig combineert men carosserie en chassis tot één onbeweeglijk geheel. Maar de uitzondering die deze regel bevestigt is hier de in zijn geheel ten opzichte van het chassis verende (en voor motoronderhoud kantelbare) cabine van vrachtwagens. Daar heb je dus flexibele slangen tussen cabine en chassis, en ook weer tussen chassis en de remmen zelf.
Bordensteker
7 jaar geleden
Bordensteker
7 jaar geleden
Terzijde: alleen bij spoorwagens zit de enkele remcilinder vaak vast onder wagenbak of rijtuigbak, en dan heb je tussen remcilinder en remblokken (want dan heb je het vaak over een blokkenrem) een stangenstelsel dat zo aangebracht is dat het de nodige beweging toelaat om de wielen in- en uit te laten veren, en ook om scharnierende draaistellen van vierassige wagens te laten uitwijken in bochten. Daar heb je dus nergens slangen in het remwerk onder de wagenbak.
Maar bij treinen gaat het om pneumatisch centraal bediende remmen van een samenstel aan voertuigen. En dan heb je tussen de wagens en de locomotief overal flexibele luchtslangen nodig om de wagens ten behoeve van de rembediening luchtzijdig met de machinistenremkraan op de locomotief te verbinden.