Mag een rij instructeur roken en bellen tijdens de auto rijles?

Hallo,,

ik heb moeite met veel dingen onder de knie te krijgen bij auto rijlessen, ik rijd zelfs automaat omdat dit nu makkelijker zou zijn voor mij.

Alleen, nadat veel mensen me vertelden dat ik misschien beter een andere rijschool had kunnen kiezen, begin ik me af te vragen of ik wel bij een goede rijschool zit.

- Iedere rij instructeur van de rijschool heeft tijdens de rijlessen wel 1 of meerdere keer aan de telefoon gezeten.
- Sommige van de rij instructeurs worden boos op me terwijl ik echt serieus alles goed probeer te doen maar gewoon echt snel afgeleid raak.
- De baas van het bedrijf, die zelf ook rij instructeur is, rookt zelfs tijdens het geven van auto rijlessen.

Ook moest ik een rijtest afleggen bij het CBR, deze heb ik nu 2 keer al niet gehaald.

Zou ik de rijschool kunnen verwijten dat het proces door hun toedoen minder succesvol is? En kan ik met de 3 genoemde feiten hierboven iets tegen het bedrijf doen, en bijv. mijn geld terug eisen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
4.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zou maar HEEL snel een andere rijschool gaan zoeken ; deze beunhazen zijn wel extreem onprofessioneel bezig zeg. Zonde van je geld.
tinus1969
7 jaar geleden
Eens met @Marleen, weg hier.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De baas van het bedrijf denkt waarschijnlijk: omdat het mijn eigen auto is, mag ik dus roken. Helaas, fout gedacht.
Maar in deze lesauto rijdt de directeur niet alleen. Er rijden regelmatig passagiers/leerlingen mee.

Antwoorden (3)

NIEMAND mag telefoneren tijdens autorijden en ook een instructeur niet die de eind-verantwoordelijke is ook al zit hij niet zelf achter het stuur.

NIEMAND mag tegenwoordig in het gezelschap van een ander roken in de auto (voor zover ik weet geldt dit voor een zakelijke/bedrijfsmatige situatie) Jij bent de klant en jij mag niet gedwongen of niet in de rook zitten omdat de instructeur zo nodig wil roken.

Of je sterk staat om stappen te ondernemen > omdat je DAARDOOR 2 x gezakt bent... dat weet ik niet. Hoe kun je BEWIJZEN > wie eist , bewijst! < dat het door de instructeur komt, ook al is deze fout bezig.

Ik weet niet of het haalbaar is. Ik weet dat rijlessen heel duur zijn en dat je daarom graag iets terug zou zien van je lesgeld... maar of het je zou lukken, dat is toch de vraag.

Wellicht is het beter om naar een andere rijschool te gaan, waar er misschien beter naar je geluisterd en meer rekening met je gehouden wordt.

Waar gaat het om? Wil je een rijbewijs halen of wil je winnen, je gelijk halen? Laat je gedachten daar eens over gaan en stap dan eventueel naar een Sociaal Raadsman of beter nog een Juridisch Loket en laat je voorlichten. Zij weten wel of het een kans van slagen heeft.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zou de zaak zeker eens voorleggen bij iets van een ombudsman ofzo ; lijkt me totaal niet in de haak.
erotisi
7 jaar geleden
Mag een rij-instructeur bellen tijdens de rit?
Ja, dat mag. Het verbod om te bellen is bedoeld voor de daadwerkelijke bestuurder, en dat is de leerling. https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/veelgestelde-vragen/virtuele-map/vragen-antwoorden-0/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ Erotisi,
je hebt inderdaad gelijk, maar ik vind het wel vreemd, omdat de instructeur toch ten alle tijde moet kunnen ingrijpen. Zal wel een maas in de wet
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@erotisi Ik lees het, van het OM , tja , dat betekent dan wel dat we iedere keer voorgelogen worden. "...niemand mag ...etc."

Er staat op de website overigens geen enkele datum , raar, sinds wanneer dit is en ... niets. Ondertussen is het zo wat @Theo15 zegt en waar ik vanuit ging, namelijk dat een instructeur te allen tijde moet kunnen ingrijpen en dus... de handen vrij moet hebben. (En dat lukt dus ook niet met die sigaret.) Vreemd hoor.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
tja , dat betekent dan wel dat we iedere keer voorgelogen worden. "...niemand mag ...etc." Wat is dan je bron? Ik ken de uitspraak niet. Een bestuurder mag niet bellen. Iedere andere inzittende van de auto wel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In Nederland mag je nog steeds roken in een auto ook al is dit een bedrijfsauto daar zijn ze wel mee bezig.
Dan geld het alleen voor personeel want het is een arbo wet en de leerling is geen medewerker .
Dus het is niet netjes maar wettelijk heb je pech.
Dus dit is weer een compleet gefantaseerd antwoord wat niet klopt
erotisi
7 jaar geleden
Dat roken wel wettelijk zou mogen is mij nog niet zo duidelijk. 'Ook een bedrijfswagen is een werkplaats, waardoor er ook daar niet meer gerookt mag worden. Het rookverbod geldt uiteraard voor wagens (auto’s, busjes, vrachtwagens, enz.) waarin meestal meerdere mensen samen rijden, maar in principe ook voor individueel toegewezen bedrijfswagens. T' Als dat zo is dan lijkt mij dat zeker te gelden voor een lesauto. Er is evenwel een uitspraak van een Ierse rechter die een rijinstructeur die alleen rookte vrijgesproken. Dat is natuurlijk niet Nederland maar wel ogv dezelfde Europese richtlijn http://ondernemingsdatabank.indicator.be/actualiteit/ook_in_de_bedrijfsvoertuigen_mag_men_niet_meer_roken/VLTAPSAR_EU121107
http://www.verkeerspro.nl/rijschool/2009/10/06/rijinstructeur-niet-beboet-vanwege-roken-in-de-lesauto/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een bedrijfsauto is een werkplek, dus daar mag niet gerookt worden. Zelfs niet als het je eigen auto is en je zelf de baas bent. Flauw maar helaas wel zo...
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Tenzij het een eenmanszaak is zonder personeel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
HeerV dat is juist, maar alleen als het voertuig eigendom is van de ZZP"er https://www.jurofoon.nl/blog/blogpost/rookvrije-cabine-in-vrachtwagen-verplicht
Sinds 1 januari 2004 mag er op geen enkele
werkplek meer gerookt worden.
Omdat een bedrijfsauto ook als werkplek wordt gezien, mag daarin evenmin gerookt worden. Dit geldt dus ook voor leasesauto’s en vrachtwagens, zelfs als je alleen in het voertuig rijdt.
Ik denk niet dat je veel kans maakt bij de rechter. Deze zal vragen waarom je er überhaupt gebleven bent als er gewoon gerookt wordt terwijl je hebt gezegd dat je dit niet op prijs stelt. Ik neem aan dat je dit wel hebt gemeld tegen de instructeur.
Jij hebt het recht om rookvrij te mogen rijden en in dit geval had hij de sigaret direct uit moeten maken...het is al onbeschoft om hem zonder jouw goedkeuring op te steken!

Feitelijk is hij ook fout bezig als hij met een telefoon zit te priegelen, want in zijn geval is hij 'mede-bestuurder'en zou hij zelfs bekeurd worden. Het is hem dan ook niet toegestaan om met een slok op in de auto naast je te zitten, ook al is hij niet zelf de bestuurder. Een rij-instructeur heeft dus ook regels waar hij zich aan moet houden.

Als jij dus dit gedrag toestond en gewoon verder bij de rijschool bleef lessen, is het je eigen schuld. Je had al meteen moeten stoppen, zodra de instructeur zonder te vragen een sigaret opstak of zich met zijn mobiel ging bezig houden en ze weigerde uit te maken/schakelen op jouw verzoek. Als je ervoor koos om helemaal niets te zeggen, lijdzaam toe te zien en je te ergeren aan hun gedrag, zal er geen rechter zijn die hier begrip voor jou zou hebben.

Als ik jou was zou ik eieren voor mijn geld kiezen en deze rijschool opzeggen. Doe dit niet zonder jouw redenen hiervoor aan te geven...die zijn er genoeg en daar kan hij niet omheen. Ik hoop dat je niet vooraf al hebt betaald en dit per uur doet. Je zou in het eerste geval kunnen vragen om restitutie van het resterende bedrag, maar maakt weinig kans indien je nooit hebt geprotesteerd. Ze zullen zeggen; "waarom heb je nooit iets gezegd?" Je zult dan dus afhankelijk zijn van hun 'goodwill' en ik denk niet dat je er bij dit soort mensen op kunt rekenen. Laat het een les voor je zijn en verspil verder geen goed geld aan deze mensen.
7 jaar geleden
Bellen mag, ("Het verbod strekt zich dus niet uit tot de rijinstructeur die wordt geacht onder zijn onmiddellijk toezicht een motorvoertuig te doen besturen." - zie bron) roken niet (het is een werkplek en bovendien erg asociaal voor de betalende(!) klant). Nu geldt uiteraard wél artikel 5 van de wegenverkeerswet, dus als de instructeur gevaar veroorzaakt (bijv. belt terwijl een net beginnende leerling net een druk kruispunt nadert) kan hij/zij wel degelijk strafbaar zijn. En als het met regelmaat gebeurt, vind ik dat erg onprofessioneel. Boos worden tijdens een rijles is bijna nooit gepast.

Daarbij heb jij blijkbaar een beperking waardoor je beoordeeld werd op je praktische rijvaardigheid door het CBR, anders had je immers geen rijtest hoeven afleggen. Zo’n test is geen examen dus je kunt er niet voor zakken, maar het kan wél zo zijn dat de DPR (deskundige praktische rijvaardigheid) aangeeft dat je op dit moment niet voldoet aan de eisen en je dus op deze manier niet verder kunt richting je examen. Soms zal er dan extra geoefend moeten worden, maar het kan ook zijn dat je met (andere) aanpassingen moet gaan rijden, zoals een automatische versnellingsbak. Blijkbaar is dat wat er in jouw geval is gebeurd.

Al met al zou ik zéker een andere rijschool zoeken. Het liefst één met specifieke deskundigheid op het gebied van jouw beperkingen. Er zijn gespecialiseerde rijscholen, maar ook 'gewone' rijscholen met goede, ervaren instructeurs. Ik zou daarnaar informeren en een proefles aanvragen. Je huidige rijschool kan jou blijkbaar niet bieden wat jij nodig hebt.

Maar geld terugkrijgen zal erg moeilijk worden. Als je direct na de eerste les dat er gebeld of gerookt werd had aangegeven dat je dit niet wilde, had je een kans gehad. Maar nu heb je de lessen afgenomen en je bent ze blijkbaar blijven afnemen ondanks je onvrede met de manier van werken. Ik begrijp heel goed dat het kan gebeuren dat je je in zo'n situatie pas achteraf realiseert dat je eerder had moeten ingrijpen, maar zakelijk gezien kun je daar niet veel mee. Je kunt het uiteraard altijd aankaarten. Als je een pakket hebt gekocht waarvan je nu een deel niet afneemt, kun je wellicht een deel terugkrijgen van de nog openstaande lessen. Het komt wel vaker voor dat het niet klikt tussen leerling en instructeur en dat de leerling uiteindelijk bij een andere rijschool veel meer opschiet. Ik denk dat je je verlies moet nemen en vanaf nu je geld beter moet gaan besteden. Bij een andere rijschool dus.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Amadea
7 jaar geleden
Ik zou ogenblikkelijk gestopt zijn met de les, als de instructeur ongevraagd mijn longen ging zitten vervuilen!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Amadea, ik ook, en velen met jou, maar de vragensteller voelt zich in een kwetsbare positie.