Is een hybride auto ook efficient op de lange afstanden?

Voor mijn werk moet ik regelmatig het buitenland in, dat zijn soms trips van 400 a 800 kilometer op een dag. In hoeverre is een plug-in hybride dan nog interessant? Ik ben vooral geïnteresseerd in een benzine plug-in hybride auto. Kan een hybride dus ook interessant en zuinig zijn op de lange afstanden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
3.6K
paulus811
8 jaar geleden
Dan zou ik toch eerder een diesel nemen. Plug in hybrides rijden enkele tientallen km op elektra, maar slepen daarna die 200+ kilo aan accu's wel mee en dat kost benzine.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een diesel is het meest logisch op de lange afstanden, maar dat weet iedereen. Daarom stel ik hier ook de vraag of plug-in hybrides wellicht een ander voordeel kunnen hebben op de lange afstanden. Kunnen ze bijvoorbeeld alleen 50km op elektriciteit en verder niet? Of kan een dergelijke auto ook efficiënt zijn energie gebruiken bij het optrekken en dergelijke, zodat je niet alleen op de accu rijd?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kunt waarschijnlijk beter kijken naar een "gewone" hybride. D.w.z. een combinatie van elektro- en brandstofmotor.
Die maakt je onafhankelijk van laadstations, wat op langere afstanden een beslissend voordeel lijkt.
paulus811
8 jaar geleden
Slimme hybrides gebruiken elektra waar dat het meest efficient is, zoals in de stad. Het ligt aan het type auto, slim is bijvoorbeeld een Porsche Panamera Hybrid. Veel 'domme' hybrides starten op elektra en schakelen over op benzine zodra de accu's leeg zijn. Een Opel Ampera werkt weer anders. Zodra de accu's leeg zijn, slaat er een simpele (uit de Corsa) verbrandingsmotor aan die de accu's oplaadt maar dus niet voor de aandrijving zorgt. Het is vreemd om te horen dat het toerental dan niet oploopt als je optrekt. Interessant is een hybride tegenwoordig alleen nog vanwege de lagere CO2 tax, waardoor de aanschaf theoretisch iets lager is., Maar de vraag is of je dat voordeel niet kwijt bent als je de hybride over x aantal jaar wilt inruilen. Wie wil m dan nog hebben? Het gebruik van een auto zit niet alleen in het rijden ermee, maar vooral in de afschrijving. Ook is een hybride vaak minder functioneel omdat het accupakket veel ruimte opslokt en het rijgedrag nadelig beinvloedt vanwege het hogere gewicht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beste Gesp, Dat staat al in de vraag van mij hierboven beschreven: " Ik ben vooral geïnteresseerd in een benzine plug-in hybride auto."
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beste Mark, Ik bedoel een NIET plug-in hybride! Mijn Toyota bijvoorbeeld heeft een relatief zwakke (=zuinige) benzinemotor. Van die zwakte merk je niks, want zodra de auto even echt vermogen nodig heeft springt de elektromotor (met een groot koppel) bij en daar merk je verder niks van (maar desgewenst is het zichtbaar op je dashboard).
Ook op vlakke stukken met een niet te hoge snelheid rijd je vaak een tijdje puur elektrisch. Ik tank dus gewoon benzine en m'n boordcomputer zorgt voor de rest. De accu wordt wanneer dat nodig is bijgeladen door de motor, en ook remmen laadt de accu op.
Omdat die auto als hybride is ontworpen, neemt de accu niet merkbaar ruimte in. Maar Toyota is vast niet de enige (heeft wél de meeste ervaring) met zo'n auto.

Antwoorden (2)

de meeste plugin hybrides hebben niet zo'n grote actieradius voor wat elektrisch rijden betreft. Bij een afstand van 400 - 800 km ineens zal je iets meer kwijt zijn dan bij een gewone benzine uitvoering
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een hybride is veel interessanter, Laatste onderzoek meld dat plug in hybrides alleen zuinig zijn in de stad. daarna houd het op. In Zwitserland en Engeland is de subsidie gestopt en terecht.