Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan een 19 jarige jongen zomaar een proefrit maken in een dure auto?

Of krijgen dealers dan argwaan? En kunnen dealers je ook weigeren een proefrit te maken?
Met duur bedoel ik van €30.000 of meer.

9 jaar geleden
in: Auto's
17.9K
ronron1212
9 jaar geleden
ze kunnen je altijd weigeren ze zijn niet verplicht om je een proefrit te maken.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Een proefrit is een gunst, geen recht. Een verstandige koper vraagt ernaar, een handelaar staat het in de regel toe (anders gaat de kandidaat-koper wel naar een ander).

Als ik dealer was, zou ik zelf meerijden in deze situatie.
(Lees meer...)
Computoon
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Dat zou bij mij afhangen van de uitstraling van de 19 jarige.
Een dealer gaat af op het gevoel dat hij bij een klant heeft. Mijn ervaring is dat dealers terughoudend zijn, bij het laten maken van testritten. Kan met negatieve ervaringen van de dealer in het verleden te maken hebben. Aan de andere kant kan een dealer ook weer niet te kieskeurig zijn, daar het niet goed gaat met de dealers in Nederland. Afgelopen week was nog in het nieuws, dat de verwachting is dat op korte termijn veel dealers de deur moeten sluiten in verband met gebrek aan klanten.

Wat betreft het kunnen maken van een proefrit op 19 jarige leeftijd; de dealer kan niet in je portemonnaie kijken. Hij gaat af op je uitstraling. Het is helemaal niet ongewoon dat een 19 jarige een auto van 30.000 plus kan kopen. Gemiddeld is het ook weer niet.
(Lees meer...)
AlphaLimaSierra
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
+
Een beginnende chauffeur mag geen auto verzekeren of besturen van een bepaald kaliber. Als een dealer verstandig is gaat hij mee met een proefrit want er worden veel auto's gestolen. Bovendien moet je wel een rijbewijs hebben.

Toegevoegd na 3 uur:
Het is bekend dat bepaalde sportieve types zoals bijv. een GTi lastig te verzekeren is en dan betaal je een forse premie per maand, denk aan 180 euro. De vragen die de verzekeraar stelt zijn; woongebied, leeftijd, jaren rijervaring e.d. Die bepalingen zijn natuurlijk ook bekend bij een dealer. Vroeger kreeg je een auto mee zonder papieren maar tegenwoordig zal er altijd een verkoper mee gaan met de proefrit ivm diefstal. Een dealer mag altijd weigeren. Succes!

Toegevoegd na 3 uur:
P.S. Als een auto groene platen heeft dan is de auto verzekerd als hij bestuurd wordt door een medewerker van de garage.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Hoezo niet kan je dat onderbouwen?
Officieel mag het denk ik. Maar, ik heb bijna 20 jaar auto's verkocht en bij mij kregen 19-jarige chauffeurs sowieso geen kans om met een dure wagen te gaan proefrijden.
Er waren iets te veel "jonge" kandidaten om net die Porsche of andere gti uit te testen.
Mijn verzekering was ook niet geldig voor personen onder de 24 jaar die minder dan 4 jaar een rijbewijs hadden (en nog een hele reeks voorwaarden ivm woonst etc.)
Uit principe (en tegen geldgewin in ! ) verkocht ik nooit sportieve auto's aan jongeren.
In grote tegenstelling tot mijn collega's. Soit, die jongeren waren dan later klant bij mijn takelbedrijf. (of hun nabestaanden).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding