Wordt het niet tijd dat alle auto's met een blauw zwaailicht herkenbaar zijn ?

Vanmorgen reed er een busje over de vluchtstrook met een blauw zwaailicht, het busje was niet herkenbaar als politie of zo iets dergelijks. Wordt het niet gewoon tijd dat we als weggebruiker weten of deze auto wel degelijk over de vluchtstrook mag rijden ? Ik bedoel ik kan ook een blauw zwaailicht op mijn auto zetten en over de vluchtstrook de file gaan ontwijken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
3.7K

Antwoorden (8)

Ten eerste mag jij geen blauw zwaailicht voeren op je eigen auto. Die vlieger gaat dus niet op. Verder kan die auto een 'undercover' auto zijn die toch ineens ergens heen moet en zodoende blauw zwaailicht moet (en mag) voeren.
Het feit dat ze een blauw zwaailicht voeren moet voor jou herkenbaar genoeg zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor ons 'gewone mensen' zou het inderdaad fijn zijn, maar tegelijk is het natuurlijk niet heel handig voor bijvoorbeeld undercover politieagenten of verkeerspolitie ofzo.

Bovendien kom je niet zo heel makkelijk aan een blauw zwaailicht. Natuurlijk, als je er wat moeite voor doet zal het best lukken, maar ze liggen niet in het schap bij de supermarkt.

Waar ik wel benieuwd naar ben: wat zou je gedaan hebben als je vanmorgen had geweten dat het busje eigenlijk geen zwaailicht mocht hebben? Je auto ervoor zetten...?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja...voor je het weet rijd je een arrestatieteam klem.
Dan heb je wat uit te leggen, als je er de tijd voor krijgt.
Onbevoegd rijden met een blauw zwaailicht is strafbaar gesteld. Zo ook onbevoegd rijden over de vluchtstrook.

Het voeren van blauw licht is voorbehouden aan de hulpdiensten. Ook onherkenbare auto's van de hulpdiensten mogen blauw licht voeren. Als ze dan ook nog geluidssignalen daarbij voeren, wordt het automatisch een voorrangsvoertuig.

Het is voor de overige weggebruikers verder niet van belang, om te weten om wat voor auto het precies gaat. Controle wordt immers wel door anderen ( lees de politie) gedaan.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Dat is lastig inderdaad. Bij de politie zijn alleen ook onherkenbare voertuigen in gebruik, om meerdere redenen. Als zo'n onherkenbare auto toevallig het dichtst bij een locatie zit waar iemand in nood is, wil je ook dat die auto komt en niet een auto die er verder vanaf zit. Daarom kan het handig zijn om ook op die onherkenbare auto een blauw zwaailicht en sirene te kunnen gebruiken.

Het is overigens niet aan jou of mij om te bepalen of iemand rechtmatig over de vluchtstrook rijdt. Ook iemand zonder zwaailicht kan, om wat voor reden dan ook, een noodgeval hebben en snel over de vluchtstrook moeten. En met een noodgeval bedoel ik niet te laat zijn voor een afspraak, maar een arts die met spoed naar het ziekenhuis moet bijvoorbeeld. Of een bevallende vrouw op de achterbank. Dat mag de politie controleren, wij kunnen dat niet aan de buitenkant van een auto zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als iedereen een zwaailamp op de auto zet . dan heeft het geen nut meer voor de hulpdiensten.
En het busje wat jij zag is waarschijnlijk een onopvallende politiebusje en alleen bij nood zich kenbaar maakt dmv het zwaailicht .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, onherkenbare auto's met blauw zwaailicht kan van alles zijn: arrestatieteam, dienst speciale interventies, rechter-commissaris, minister, koninklijk huis, koninklijke en diplomatieke beveiliging, etc.
Blauw zwaailicht en toeter zeggen genoeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een auto met een blauw zwaailicht is toch juist herkenbaar.
Niet alle auto's zijn opvallend.
Je hebt zowel opvallende als onopvallleende politieauto's, er zijn ook apart bestikkerde auto's die bijvoorbeeld alleen maar voor logistieke zaken worden gebruikt.
De richtlijnen waaraan een blauw zwaailicht moet voldoen voordat het in gebruik mag worden genomen worden steeds strenger juist om te voorkomen dat men onopvallende auto's niet of te laat herkent.
Tegenwoordig is men ook aan het experimenteren met een aparaat wat een signaal geeft op de autoradio als er opvallend/onopvallend gebruik wordt gemaakt van zwaalicht en sirene.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat deze stelling door geheel crimineel Nederland ondersteund wordt.

Hetzelfde dat elke politie auto die haast heeft lichten en zwaailicht moet voeren. Dan horen de criminelen ze goed aankomen.