Wie kan mij het remmen en stoppen met een auto stap voor stap uitleggen? en ook hoe je verder moet rijden?

Sinds kort heb ik rijlessen, en ondanks het vele oefenen blijf ik moeite houden met afremmen en stoppen. Kan iemand mij stap voor stap uitleggen hoe dit moet en ook hoe je vervolgens na het afremmen/stoppen weer verder rijdt, want bij mij slaat dan soms de motor af.

Alvast Bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
23.5K
Amadea
10 jaar geleden
Zou het niet slimmer zijn dit aan jouw rijinstructeur te vragen? Dan kan je het direct proberen toe te passen, en kan hij/zij ingrijpen als het mis dreigt te lopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of zoek een andere instructeur die je het wel kan leren, als je gas kunt geven, dan kun je ook remmen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beide gelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet helemaal mee eens.
een uur rijles is erg duur, je bent zenuwachtig, er komt een heleboel tegelijk op je af. Als je dan thuis rustig na kan lezen en "alsof" oefenen als je gewoon op een stoel zit, komt dat de rust tijdens de les zeer ten goede.
Zo had ik erg last van het tegelijk praten met de instructeur en opletten. Ik ben iemand die dingen stap voor stap aanleert, maar dat wist ik toen helaas nog niet. Als hij mij eerst de auto aan had geleerd en daarna pas het "multitasken" door te kletsen, had ik het sneller geleerd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste,
Net als de reactie van de bovenstaande mensen, vraag het je rij-instructeur. Als deze je het nog niet wil leren vraag dan de reden. Anyway ik geef je even een link naar een filmpje waarin iemand je uitlegt hoe je moet koppelen:
http://www.youtube.com/watch?v=B59-pWSPoZU tis allemaal wel in het engels maar ga der vanuit dat je dat wel een beetje begrijpt. Als je alleen wilt oefenen doe dit dan op een afgesloten terrein, en anders bij je rij-instructeur !!!
capthavoc
10 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=qGRHYDBbs-0 just for fun
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Btw als je echt een stappen plan wil hebben laat het me dan weten.
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat het lastig is om weg te rijden, kan ik begrijpen. Dat is een kwestie van gevoel krijgen. Niet alleen een handeling uitvoeren, maar weten waar je op moet letten om direct te horen of je de koppeling te snel op laat komen, en daar dan direct op reageren. Maar dat het lastig is om te stoppen... kun je uitleggen WAT daar lastig aan is? Wat gaat er fout? Nog een vraagje: zit er een toerenteller in "jouw" auto?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
DrRg, als u een stappenplan heeft zou ik deze graag ontvangen.

Antwoorden (1)

Alles draait om je koppeling en versnelling.
Voor je de auto start, controleer je of hij "vrij" staat. Staat hij al in zijn versnelling, dan springt hij bij het starten vooruit en slaat af. Had ik een keer bij het ophalen van mijn auto na een garagebeurt ->botsing
Altijd eerst de koppeling intrappen voordat je iets aan de versnelling doet.
Als je vanuit stilstand optrekt, zorg je dat de auto in zijn 1e versnelling staat. Je laat de koppeling langzaam opkomen, en geeft net zo langzaam en voorzichtig gas. Hoe vaker je dat doet, hoe soepeler dat gaat. (Tot je in een andere auto rijdt, dan moet je daar ook weer aan wennen. ) Zodra je rijdt, meteen naar de tweede versnelling. (weer eerst gas loslaten, koppeling volledig intrappen, schakelen, op laten komen. In zijn tweede versnelling slaat de auto minder makkelijk af. Nader je de 40 km/u dan naar 3. Bij 60 naar 4 (je hoort het aan het geluid van de motor, en als je auto een toerenteller heeft kan je het ook zien). bij 80 mag je tegenwoordig al naar 5, vroeger pas bij 100. Hoe hoger de versnelling, hoe minder toeren. Dit is zuiniger en beter voor de motor.
Echter, als je snel op moet trekken, is een lagere versnelling beter.
Dus een helling op, of bij inhalen of invoegen op de rijksweg, kan je het beste nog even doorrijden op een lagere versnelling.
Remmen werkt precies omgekeerd.
Als je remt bij hogere snelheid, laat je je gas los, en ga je met deze voet naar het rempedaal, maar hoef je met de koppeling niets te doen. Ben je best veel in snelheid teruggevallen door het remmen, dan schakel je terug. Weer eerst gas los, dan koppeling intrappen, dan terugschakelen.
Het probleem bij jou zit hem in het gas loslaten in de eerste versnelling. Dan willen alle auto's afslaan. Dat voorkom je, door vrij snel na het gas loslaten en remmen de koppeling in te trappen. Met de koppeling ingetrapt slaat de auto niet af.
Afhankelijk van je snelheid geef je hierna weer gas, of houdt je je koppeling ingedrukt tot je stilstaat. Maak er een gewoonte van om zodra je stilstaat naar 1 te schakelen, bij stoplichten enzo. Dan kan je meteen wegrijden bij groen.
Succes en niet opgeven! Na verloop van tijd gaat dit vanzelf, net als fietsen zonder zijwieltjes. Het inschatten van de verkeerssituatie en het voorkomen van ongelukken door fouten van andere bestuurders is veel moeilijker