Hoe werkt de kachel in een hybride auto?

In een gewone auto gebruik je de warmte die de motor "over" heeft en verder geen nut heeft. Maar in de stad rijdt een hybride vaak en lang op z'n elektromotor en springt de benzine- of dieselmotor hoogstens af en toe even bij. Hoe komt die kachel dan aan z'n warmte?

Toegevoegd na 2 dagen:
Ik heb inmiddels het definitieve antwoord (via de Toyota-dealer):

De hybride Auris kan inderdaad enige tijd op uitsluitend de elektromotor rijden, maar de boordcomputer overrulet zonodig en schakelt dan de brandstofmotor in. De kachel kan dus te allen tijde de gevraagde warmte leveren.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
7.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er moet onderscheid gemaakt worden tussen Hybride en Plug-in hybride. De hybride uitvoering wordt verwarmd door het koelwater van de brandstof motor. Bij een Plug-in hybride is dit vaak ook zo maar wordt soms ondersteund door een elektrisch element.
Bijvoorbeeld Toyota heeft alle plug-in hybride uitvoeringen voorzien van elektrische stoelverwarming.
Ook is er vaak de mogelijkheid om, als de auto aan de laadpaal staat, een standkachel te activeren zodat de auto wordt voorverwarmd zonder dat de actieradius wordt beinvloed.^lr
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De nieuwe hybride Toyota Auris TS is een gewone hybride, dus geen plug-in. Mogelijk is het woordje "lang" in mijn vraag wat overdreven voor het rijden in de stad (weet ik niet, want ik heb de auto nog niet in m'n bezit).
Maar stel dat ik meteen langdurig in langzaam rijdend en stilstaand verkeer terecht kom (ik woon vlak bij een drukke snelweg, met vaak files), wordt het dan "jas aan en muts op" voor de inzittenden? De brandstofmotor zal dan immers pas in actie komen als de accu bijna leeg is. En dan zal de eerste warmte toch gebruikt worden om de motor op bedrijfstemperatuur te houden?

Het beste antwoord

Mis. Ook bij een hybride auto werkt de kachel op de motor warmte. Met ondersteuning van een keramisch element. Uitsluitend elektrische verwarming is zo in-efficiënt dat zou het voordeel van het elektrisch rijden vrijwel geheel te niet doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De warmte wordt dan geleverd door een elektrische kachel. Een al lang bestaande technologie.
10 jaar geleden
Een hybride wagen met een verbrandingsmotor is geen electrische wagen
Je hebt de verbrandingsmotor die voor het normale vermogen zorgt en voor het opladen van de batterijen. Daarbij heb je een electromotor die zorgt voor een extra vermogen. Deze autos rijden niet op de electromotor maar op een verbrandingsmotor.
Dit zou wel en heel zware auto worden. electromotor met de bijbehorende zware batterijen en dan nog eens de verbrandingsmotor.
Het systeem is de verbrandingsmotor laat de auto rijden en wanneer de auto extra vermogen nodig heeft dan springt de elecmotor bij tot wanneer de batterijen leeg zijn, als je lang extra vermogen nodig heeft. Als de batterijen leeg zijn dan blijft de auto op de verbrandingsmotor werken.
Het is niet mogelijk dat de auto alleen op de elec motor rijd. Dus als de benzine op is dan is het einde rit.
De verwarming gebeurt dan ook via de koeling van de verbrandingsmotor.
Robby BB