Hoe kan een rollenbank door simpelweg je wielen te laten draaien precies je vermogen meten?

Je kan je vermogen meten door je aangedreven wielen op de dyno of rollenbank te zetten en vol gas te geven. Maar hoe kan het nou dat je op die manier precies op de komma nauwkeurig kan meten op welk toerental je zoveel vermogen en kracht kan hebben door de wielen te laten draaien? Simpelweg optrekken heeft niks met het vermogen te maken, in de zin dat 0-100 in 4 seconden niet betekent dat je 500pk hoeft te hebben.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Men past een bepaalde gekende remkracht toe en men kan nu perfect berekenen welk vermogen er nodig is/was om die kracht in een bepaalde tijd te overwinnen om van 0 tot 100 km/h te komen.
Als men ook het toerental monitort kan men uw vermogen zien bij een bepaald toerental.
De truck is dus dat men een gekalibreerd weerstand (rem) gebruikt, men noemt dit ook een dynamometer = krachtmeter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1 :)
En hier nog een link (wel in Engels) over de werking van een dynamometer.
http://en.wikipedia.org/wiki/Dynamometer
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Begin het te snappen dus ze moeten een bepaalde kracht overwinnen a.d.v. tegenkrachten te overwinnen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist, en omdat het een zeer nauwkeurig gekende kracht is kan men ook "op die manier precies op de komma nauwkeurig" het vermogen meten.