Vanaf waar meet een flitspaal de snelheid?

Ik reed gisteren 80 totdat ik ongeveer 3 meter voor de flitspaal vol remde. Nu vroeg ik me af vanaf wanneer die flitspaal je snelheid meet aangezien ik me afvraag of ik een boete krijg.
Ik heb een plaatje getekend van de situatie

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
42.4K

Het beste antwoord

Er zijn verschillende typen flitspalen, de radar-palen (herkenbaar aan het rechthoekige grijze vlak van de antenne) zendt in dezelfde richting als de fotolens. Je wordt dan dus pas gemeten als je voorbij de paal in beeld bent.
Een ander type flitspaal werkt met spoelen in het wegdek, je kunt meestal de twee rechthoekige spoelen op de rijstroken gemakkelijk zien. De snelheid wordt gemeten door de tijd te bepalen die je nodig hebt om vanaf de ene spoel op de andere te komen. Je wordt dus gemeten op dat moment.
Bij traject-controles maakt het niet uit of je vlak voor de camera's afremt: de tijd die je doet over de afstand tussen twee portalen met camera's bepaalt de gemiddelde snelheid die je gereden hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Erg bedankt voor je duidelijke antwoord! Nu nog hopen dat de theorie ook in de praktijk werkt ;)

Andere antwoorden (2)

Dat is bij iedere flitspaal weer anders.

De snelheidsmeter werkt als volgt;
Deze camera controleert alleen de snelheid en wordt geplaatst langs de wegen.

De snelheidscamera's werken op basis van het dopplereffect (radar). Een voertuig dat zich in de straling beweegt, weerkaatst de radargolf en wijzigt de frequentie van deze straling. De grootte van deze frequentiewijziging is afhankelijk van de snelheid van het voorwerp, hieruit kan de snelheid worden berekend.

Ik ga er van uit dat dit dus niet meer dan 100 meter voor de flits en dus bijna de flitspaal is. Vlak ervoor dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je vol in de remmen bent gegaan, dan is de kans op een bekeuring erg klein. Je snelheidsmeter geeft altijd al een hogere snelheid aan dan je werkelijke snelheid, en na vol remmen is de vaart er vrijwel direct uit bij zulke snelheden. Bovendien wordt er nog een meetcorrectie toegepast.
Daarnaast zijn 'oude' flitspalen grotendeels niet meer voorzien van een camera (die kun je zien zitten door het glas)