Ik heb mijn auto uitgeleend aan de buurman, maar nu lijkt de koppeling niet meer goed. Kan ik hem verantwoordelijk stellen?

De buurman heeft mijn auto geleend om een grote, zware vracht op aanhanger door de stad te rijden. Nu, 2 dagen na terugkomst van de auto houdt hij in, in de 2e en 3e versnelling, als de motor warm is, en ratelt er iets bij de koppeling. Mogelijk volgt een dure reparatie / vervanging van de koppeling. Hoe ga ik dat brengen / bewijzen, en: kan ik hem op één of andere manier verantwoordelijk stellen voor (een deel van) de kosten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
2.6K

Antwoorden (6)

Dat hangt er maar van af.

"BW 7: 1781
1.Die iets ter leen ontvangt is gehouden, als een goed huisvader, voor de bewaring en het behoud van de geleende zaak te zorgen."

2.Hij mag daarvan geen ander gebruik maken dan hetwelk de aard der zaak medebrengt, of bij de overeenkomst bepaald is."

Heeft de buurman niet goed voor de auto gezorgd of 'm op een manier gebruikt waarvoor hij niet gebruikt mocht worden?

Of is bijv. het volgende artikel van toepassing:

"Artikel 1784
Indien de zaak alleen tengevolge van het gebruik waartoe dezelve geleend is, en buiten schuld van den gebruiker, in waarde vermindert, is deze wegens die vermindering niet aansprakelijk."

Als de auto op een normale manier gebruikt is en toevallig, nu je 'm teruggekregen hebt, het mankement zich voordoet (wat zich ook op een willekeurig moment voor had kunnen doen voor je 'm uitgeleend had) dan is de buurman niet aansprakelijk. Auto's gaan namelijk ook wel eens 'plotseling' kapot door iets wat al langer sluimerde.

Niet zo gemakkelijk dus. Het beste lijkt me in dit geval, dat je de ontstane situatie eerst bespreekt met de buurman en, mocht je er niet uitkomen, een door jullie beiden gekozen 'onafhankelijk' autobedrijf een onderzoek laat instellen naar de oorzaak van het probleem.
Computoon
11 jaar geleden
Je hebt je vraag ook elders gesteld en daar kreeg je al te horen dat er geen koppelingsproblemen kunnen zijn door 1x uitlenen.

Mocht het wel zo zijn: helaas dan heb je een probleem. Jij bent hier niet voor verzekerd en de buurman ook niet. Dat zijn altijd de vervelende dingen bij uitlenen. Als de buurman schade heeft gemaakt aan een andere auto door een aanrijding gaat dat wel op jouw autoverzekering maar schade aan je eigen auto komt op jouw rekening als je geen all risks hebt of anders gaat je noclaim omlaag.

Ook de eventuele aansprakelijkheidsverzekering van de buurman dekt dit niet omdat daar nooit motorvoertuigen in verzekerd zijn.

Je kunt natuurlijk naar de buurman gaan en de situatie voorleggen maar je hebt geen recht.

Toegevoegd na 1 minuut:
Juist doordat je niet kan bewijzen dat dit door 1x gebruik zal zijn geweest (zie je andere gebruikte site) wordt het lastig om dit aan je buurman door te schuiven. Misschien heb je geluk en zegt de garage dat het wel kan maar dan nog, zie je geld maar te krijgen....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Je hebt je vraag ook elders gesteld en daar kreeg je al te horen dat er geen koppelingsproblemen kunnen zijn door 1x uitlenen." Dat kan heus wel. Zie ook: "...n grote, zware vracht op aanhanger door de stad te rijden."
Oftewel, dat kan de koppeling best vernielen als de auto het nauwelijks aan kan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
MMM ik zeg dat niet he, dat zeggen anderen: http://www.autoweek.nl/forum/read.php?1,4942965,4942975
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja maar ik hoef die link niet te volgen om te weten of ik gelijk heb of niet; ik wéét dat ik gelijk heb :).
Normaal gesproken niet; als je de auto vrijwillig hebt uitgeleend kan je geen verhaal verhalen.
Als je kan bewijzen dat hij _moedwillig_ voor het kapot gaan van het e.e.a. heeft gezorgd, èn dat de kans dat jij vooraf wist dat de kans daarop verwaarloosbaar klein zou zijn: dan bestaat er kans dat een rechter je deels gelijk zal geven. Maar zelfs dan geef je niet veel kans.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik geef je weinig kans of eigenlijk helemaal geen, tenzij je kunt aantonen dat de buurman de auto zodanig heeft gebruikt dat hij ver boven de belasting ging en dat is bijna onbewijsbaar.

maar het mankement is waarschijnlijk ook niet ontstaan door
maar is gevoel van slijtage door gebruik over langere tijd
en die last was de laatste "druppel" en ja daar kan je buurman ook niets aan doen .
jij wist het niet en hij ook niet.

Maar aangezien jij eigenaar bent heb jij verder alleen de reparatie kosten ("plicht")
Het is de ruzie/discussie niet waard aangezien je het waarschijnlijk
later zelf ook wel was tegengekomen
nu komt het allen vroeger naar voren dan anders
Tenzij tijdens en na de reparatie blijkt uit rapport dat de schade is ontstaan door bijvoorbeeld een botsing met een verkeer drempel o.i.d

maar wie zegt dat,.....

Afijn het wordt een welles nietes spelletje
misschien niet eens tussen jullie als buren
maar dan wellicht de verzekeringen.
onaangenaam allemaal

bespaar je de frustratie en kans op slechte relatie
en ga er vanuit dat je de kosten zelf moet dragen en ook zult dragen.
wellicht, als je niet gaat "eisen" maar het hem wel verteld dat hij vanzelf iets verzint om bij te dragen .
wellicht voelt hij zich toch een beetje verantwoordelijk
maar ga dat zeker niet van hem eisen of verwachten
Een goeie buurman is beter dan een verre vriend

en de "winst"die je alleen uit dit akkefietje zou kunnen halen.
staat niet in verhouding met de jarenlange steun die jullie elkaar kunnen bieden.
11 jaar geleden
Het is wel degelijk mogelijk een koppeling te verbranden door een combinatie van een verkeerde koppeltechniek in een situatie van overbelasting, iets wat je ziet gebeuren bij het onhandig traileren van boten.
Mensen laten de koppeling dan (te) lang in een lage versnelling slippen omdat ze bang zijn dat de motor afslaat.
Ik heb de blauwe rook en de onmiskenbare geur die daarbij ontstaat wel eens waargenomen.
Aan de drukgroep is dan naderhand te zien dat die veel te heet geworden is en de "vingers" van het verenstaal hun veerkracht verloren hebben.
Kortom als je buurman het HEEL raar gedaan heeft is het mogelijk en is dat wellicht te zien aan een stinkende en verbrande drukgroep.

Daar zou ook het rammelen vandaan kunnen komen, het aandruklager is dan zo heet geweest dat de smering verbrand is en het lager rammelt of raast.

Meld het probleem bij je buurman en ga naar de garage waar
inderdaad koppeling en drukgroep uitgenomen moeten worden.

Een ervaren monteur kan dan vaak wel zien of er sprake is van de laatste druppel of een verbrande koppeling door verkeerd gebruik.

Betrek je buurman actief in dit gebeuren, hij zal dan -als het een goed buur is- bij een professioneel oordeel zijn verantwoording nemen.

Er zit een dikke maar bij,
zelf heb je al een poosje met slippende koppeling gereden.
Dit wekt zeer veel warmte op en veroorzaakt/verergert bovenstaande klachten.

Kortom pak de zaak zo aan dat je buurman een eerlijk oordeel krijgt en je een faire afwikkeling kunt bedingen.

Je buurman zal wellicht aan kunnen geven dat voor/tijdens het trekken de zaak in orde was.

Blijf vriendelijk en eerlijk, dan bereik je meer dan met welke vorm van pressie ook.
Het is geen verloren zaak als je je correct opstelt en niet eerst weken met een kapotte koppeling doorrijdt, dan gaat ook de drukgroep er aan.

Juridisch sta je zwak, moreel sta je mogelijk sterker maar of je dat kunt benutten hangt van je aanpak, je houding en die van de buurman af......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, u kunt uw buurman niet aansprakelijk stellen.
U kunt immers niet aantonen dat dit gebeurt is door zijn toedoen.
Verzekeringstechnisch valt er ook weinig aan te doen.
U kunt hem alleen aansprakelijk stellen als u kunt bewijzen dat het willens en wetens was en niet door ondeskundig gebruik ( dat risico heeft u immers zelf genomen ).
Mischien was uw drukgroep/koppeling al wel versleten, dit kunt u immers niet aantonen.

Wat u wel kunt doen is met uw buurman rond de tafel te gaan zitten en hopen op een stukje bereidwillendheid dat deze een deel van de kosten op zich neemt.

Sterkte.