hoe hou ik mijn accu goed opgeladen in de winter als ik maar kleine stukjes rij?

in de zomer deed ik met de kleine stukjes (onder de 10km) nooit de radio, blower of wat dan ook aan in de auto om zo de accu te sparen.

Nu moet ik diezelfde kleine stukjes rijden in de winter en vooral nu het vriest moet soms wel eens de blower/kachel/vanalles aan om enigsinds door de voorruit te kunnen kijken.

Wat kan ik het beste doen om toch veilig (zonder constante condens), zuinig en accu besparend de winter door te komen?

Accu die erin zit is niet oud, maar nieuw is anders.

fiets is een leuke suggestie, maar dat is ruim een halfuur fietsen, in de zomer geen probleem in de winter met veel hoge bruggen erg onaangenaam.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Als je geen zin hebt in gedoe met acculaders, zul je af en toe een langer stuk moeten rijden.
AWM
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
LOL!

Andere antwoorden (4)

Ha, die RocketBabyDolls;

Af en toe een langere rit laadt de accu prima bij, maar kom je daar niet aan toe zou je eens een druppellader (paar tientjes bij Aldi, Lidl of Action) kunnen aanschaffen. Overigens kan een accu in goede, geladen staat best een week of twee drie stilstaan, hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Af en toe een omweg maken en een langer stuk rijden, liefst met constante snelheid (dus niet steeds stilstaan). Dan laadt de accu weer helemaal op.

Of een brommer kopen, of zo'n fiets met hulpmotor. Bij die laatste kun je zelf trappen, maar je bij de bruggen laten assisteren door het motortje.

Wat stroomverbruik betreft: de echte stroomvreters zijn de startmotor en de ruitverwarming. Blower en radio verbruiken nauwelijks. Interieurverwarming gaat bij de meeste auto's met behulp van de warmte van de motor, dus die kost dan ook geen stroom. Je kunt dat zelf proberen: zorg dat de motor echt helemaal koud is, start, en zet de verwarming aan. Komt er meteen warme lucht het interieur binnen, dan heb je ofwel een elektrische verwarming (kost veel stroom) ofwel een standkachel (kost een beetje benzine). Als het even duurt voor er warme lucht in het interieur komt, en als dat ongeveer gelijk opgaat met het stijgen van de temperatuurmeter van de motor die in je dashboard zit, dan wordt je interieur verwarmd door de motorwarmte, en kost die verwarming je dus geen elektriciteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik rijd elke dag 7 km heen en 7 km terug, maar heb nooi accuproblemen, al vriest het 20 graden ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Breng het vloeistofniveau op peil met gedestilleerd water. Laad de accu vervolgens goed op.
Warmte versnelt zelfontlading, dus zoek een koele vorstvrije bewaarplaats. Maak de bovenzijde schoon met een licht sopje. Maar kijkuit dat er geen sop of kraanwater in de cellen terecht komt. Smeer de polen in met zuurvrije vaseline. Caravanaccu’s moeten regelmatig ontladen en weer opgeladen worden. Gelaccu’s kunnen zonder onderhoud worden opgeslagen, alleen de polen even insmeren met zuurvrije vaseline.