Hoe kom ik er achter welke en hoeveel kosten er achter een auto zitten?

Aangezien ik geen auto heb, weet ik alleen dat ik het aankoopbedrag, benzine en de autoverzekering moet betalen. Er zijn ongetwijfeld nog meer kostenposten (zoals bijv. de garage). Kan ik ergens een overzicht vinden welke kosten er zijn en hoeveel dit dan ongeveer is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

"Welke kostenposten zijn er?

Bij de berekening van de autokosten wordt rekening gehouden met de vaste en variabele kostenposten.
VASTE KOSTEN
• Vaste afschrijving
• Verzekering
• Motorrijtuigenbelasting
• Onderhoud carrosserie & diversen

Vaste afschrijving:
Auto's worden minder waard door het ouder worden (vaste afschrijving) en door het aantal kilometers dat er mee gereden wordt (variabele afschrijving). Het totale bedrag aan afschrijving moet u opzij zetten om later weer een even dure auto te kunnen kopen.

Verzekering:
Elke auto moet minimaal voorzien zijn van een wettelijke aansprakelijkheids verzekering (WA).

Motorrijtuigenbelasting:
De motorrijtuigenbelasting is een houderschapsbelasting. Zolang een kenteken op uw naam staat moet u deze belasting betalen. Let op, op dit moment zijn auto's die geen CO2 uitstoten (bv. elektrische auto's) en zeer zuinige auto's vrijgesteld van het betalen van motorrijtuigenbelasting. Verder is het MRB tarief afhankelijk van brandstofsoort en massa ledig voertuig.

Onderhoud carrosserie & diversen:
Dit is een stelpost voor onderhoud carrosserie (bv. wasbeurten, poetsmiddelen en lakstiften) en diversen (bv. lidmaatschap Wegenwacht). Standaard rekent de ANWB 250 euro per jaar voor deze post.
.
VARIABELE KOSTEN
• Variabele afschrijving
• Brandstof
• Reparatie en onderhoud
• Banden

.

Variabele afschrijving:
Auto's worden minder waard door het ouder worden (vaste afschrijving) en door het aantal kilometers dat er mee gereden wordt (variabele afschrijving). Het totale bedrag aan afschrijving moet u opzij zetten om later weer een even dure auto te kunnen kopen.

Brandstof:
De brandstofkosten zijn afhankelijk van het brandstofverbruik en de brandstofprijs.

Reparatie en onderhoud:
Het betreft hier de te verwachten kosten voor servicebeurten en reparaties.

Banden:
De kosten voor banden worden bepaald door de bandenmaat, de bijbehorende prijs en de levensduur van de band.
.
Rente

De renteberekening is gebaseerd op bepaling van gederfde rente-inkomsten (aanschaf auto met eigen geld) volgens de methode van het gemiddeld uitstaande kapitaal. De rentevoet die hierbij gehanteerd wordt bedraagt 2,5%."

Toegevoegd na 9 minuten:
aldus www.anwb.nl/auto/dagelijks-rijden/wat-kost-autorijden,/autokosten.html.
WA: afhankelijk van maatschappij maar ook van aantal schadevrij gereden jaren. 0 jaren->rond de euro 90.-/mnd?
MRB: afh. van gewicht/brandstof/provincie. Zie http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/motorrijtuigenbelasting/, 200/kwartaal
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord maar je bent de bron vergeten.

Andere antwoorden (2)

Een auto kopen is altijd een gok qua kosten. Je hebt vaste dingen zoals de verzekering (naarmate je minder schade rijdt wordt hij goedkoper), de wegenbelasting. Andere kosten zijn gokjes. Zoals de afschrijving en bovenal garagebeurten.
Voor de afschrijving zijn er tabellen te vinden, maar dit zijn enkel verwachtingen. Garagebeurten is altijd een gok, ook hier heb je wel vaste patronen zoals kleine beurtjes en grote beurten en de distributieriem. Maar er zullen altijd dingen komen die je niet verwacht.
Als je hierop wil besparen kun je het beste zoeken naar een Opel of Volkswagen hier zijn de onderdelen erg goedkoop en de meeste types zijn erg makkelijk qua onderhoud.

Maar nogmaals qua kosten kun je veel berekenen er zijn ook factoren die veel geld kosten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een tweedehands auto koopt en er redelijk wat mee rijd ong 2000km/mnd dan is er maar een kosten post die er wat toe doet, en dat is benzine prijs. Verder moet je wat mazzel hebben met de onderhoudskosten. Dus ga voor een mitsubishi of toyota.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die komen beiden uit een recente " welke auto heeft de minste problemen test, gedurende hun hele leven voor alle jaren. Dus helaas voor jou gewoon zijn dit feiten.