Net gekochte auto verbruikt heel veel olie...heb ik recht op mijn geld terug?
Afgelopen maandag een 2e-hands Ford (Mondeo diesel) gekocht bij een garagebedrijf.
Proefrit,auto goed bekeken,de nodige vragen gesteld etc.
Zo op het oog en de eerste ervaringen een prima auto.
Nu na enkele dagen rijden (dus vanaf moment van ophalen -maandagmiddag- t/m vandaag -donderdag- en ongeveer 275 kilometer verder) ging mijn olielampje branden.
Wat bleek: Geen druppel olie meer aan de peilstok,kurkdroog!
De motor verbruikt dus ontzettend veel olie.
Is aan de uitlaatrook niet echt te zien,hoewel bij net starten en koude motor de wagen wel iets rookt,maar niet overdreven.
Ik heb de wagen nu dus 4 dagen in mijn bezit en nu is mijn vraag of ik het recht heb de wagen terug te brengen en mijn geld terug te eisen.
Er is hier sprake van een verborgen gebrek wat de garagehouder geweten moet hebben en wat bij een eerste inspectie bij aanschaf en proefritten natuurlijk niet aan het licht komt.
Dit bedrijf doet ook APK keuringen en volgens mij kan bij een zo hoog olieverbruik de wagen nooit door de roetmeting voor diesels heen komen en dus moet de garagehouders gesjoemeld hebben met de gegevens.
Wanneer ik de RDW hiervan op de hoogte zou brengen raakt hij gegarandeerd zijn vergunning om APK te keuren kwijt.
Wie kan mij van een juridisch advies voorzien?
Geldt in dit geval bijv. ook de 8 dagen bedenk tijd?
Toegevoegd na 1 week:
Nu na 600 km. bleek er nadat ik de olie heb bijgevuld tot het maximum niveau maar liefst ruim 2,5 liter olie te zijn verbruikt.
Motor is dus gewoonweg versleten!
Geen lekkage.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.