Verkeerde velgen op auto wat is advies nieuwe banden kopen of op de sloop andere velgen met band monteren?

Op mijn Volkswagen lupo zit nu 185/55 R14 80H
Volgens mij hoort daar origineel op 155/70 R13 75S of 175/65 R13 80S.

Auto tweedehands gekocht later gezien dat op de band ook staat fiat continental.
Dus waarschijnlijk hebben ze er gewoon andere velgen en banden onder gezet.
Later gezien via aangeschafte tom tom dat de snelheidsmeter te hoge snelheid weergeeft 70km/uur = 60 km/uur.
Bij erg zware belasting en hobbelige weg slaat de band achter tegen de wielkast.

Op zich lijkt me geen probleem.
(Auto schomelt links rechts bij lage snelheid.
Kan komen door slijtage voorband of komt door kromme velg.)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.1K

Het beste antwoord

Helaas gaat er iets fout in de gegevens van de vraag.
Een band/wiel van 185/55 R14 heeft een afrol van 175,65cm
Een band/wiel van 155/70 R13 171,91cm
Een band/wiel van 175/65 R13 175,21cm
Al met al een verschil van +/- 2%
De snelheidsmeter wijkt 1,09 Km HOOGER af.
Je rijdt dus met de R14 wielen sneller en niet zoals je TomTom aangeeft langzamer.
De 185 band is breder dan de 155 of 175 band en wel 3 cm resp. 1 cm dit kan het aanlopen in de wielkasten verklaren.
Het schommelen kan veroorzaakt worden door een kromme velg.
Wat mij meer intresseerd is de ET waarde van de R14 en de voorgestelde R13 wielen kloppen deze met de fabrieksgegevens, je lagerbelasting is veel belangrijker dan de breedte of afrolomtrek/snelheid, denk aan de veiligheid!
Verschil tussen max. Snelheid band H = 210 en S = 180 Km/u

Gr. E.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb de vraag twee maal nagelezen en dacht: "Hier klopt iets niet in de vraagstelling." Leuk en goed beredeneerd antwoord.+

Andere antwoorden (1)

er is en blijft altijd een snelheidsafwijking, vergeleken met gps. Je zou bij iemand langs moeten gaan met een VAG-com deze kan een correctie bijstellen afgesteld op je velgen. En volgens mij zou ik de gehele auto even laten na kijken, een auto mag niet erg schommelen, dit zou wellicht aan je schokdempers kunnen liggen. Als deze lek zijn krijg je een schommelige auto.