Hoe vaak moeten winterbanden worden gebalanceerd?

Had het net met iemand van een bandenbedrijf over het wisselen van zomer- en winterbanden. Hij adviseerde, alleen de band te wisselen. Je kunt ook winterbanden op velg kopen, en dus de combinatie velg+band wisselen; dat gaat sneller en is goedkoper.

Volgens de verkoper wordt er bij die procedure toch heel vaak geklaagd over trillingen, en moeten de banden toch heel vaak worden gebalanceerd.

Van mijn Duitse vrienden hoor ik echter nooit dat er opnieuw zou moeten worden gebalanceerd.

Hoe zit dat nu werkelijk? Als het kan, laat ik liever velg+band verwisselen dan alleen de band.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
8.9K

Het beste antwoord

Als je enkel de banden wisselt, is het handig ze gelijk te balanceren omdat de band tcoh net weer anders om de velg kan liggen. Als je het gehele wiel wisselt, hoef je ze niet telkens (elk jaar) te balanceren. Na 2-3 keer wisselen, kan men de wielen controleren of opnieuw laten balanceren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

hoe vaak weet ik niet. Wij hebben velg en band. En bij 't wisselen wordt er gekeken of er geballanceerd moet worden... Lijkt mij ook makkelijker band en velg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een wiel (met band) dus uitgebalanceerd is dan is die stil, trillingsvrij bij elke rotatiesnelheid... Maar soms het heb dat er een gewichtje eraf gaat, vooral bij plakgewichtjes... Dan moet je het opnieuw laten doen, maar als het wiel in balans is hoed je niet te herbalanceren...

Door het gebruik zou er theoretisch, door afwijkende slijtage ook een onbalans kunnen ontstaan, dan wel weer balanceren, maar ter profylaxe, hoeft dat niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dit te maken heeft met het merk auto...

Ik heb bijvoorbeeld bij mijn eigen Ford Mondeo en de daaropvolgende 2 Mercedessen de banden nooit hoeven uitbalanceren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn zusje woont al 9 jaar in een dorpje vlak bij München, en ik heb haar nog nooit gehoord over nóg eens balanceren, nadat de banden verwisseld zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt mij het meest verstandig om de band op de velg en gemonteerd te laten balanceren. Omreden dat ook in de remtrommel og schijf een onbalans kan zitten. Er kan sprake zijn van zowel van een statische- (waarbij het wiel in stiltand het zwaartepunt opzoekt) als een dynamische (het wiel roterend) onbalans . Dit laatste voel je op je stuurwiel. Lijkt mij in ieder geval niet zinvol om de banden te wisselen omdat je ze dan zeker weer moet laten balanceren. Dus zou ik kiezen voor de combinatie band en velg waarbij ik wil opmerken om deze na montage (zeker de voorwielen) te laten balanceren. Ook als je het wiel hebt gedemonteerd en niet (bv. een halve slag gedraaid) op de zelfde manier monteert kan er een onbalans ontstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is eerder andersom; als je iedere keer de banden moet laten lichten en nieuwe banden op de velg moet laten leggen, is de kans op trillingen groter dan wanneer je een vaste combinatie met velgen en banden hebt.
Een ander voordeel; die winterwielen schroef je er in een paar minuten zelf onder, terwijl het wisselen van alleen de banden een vervelend klusje is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het advies wat hij geeft is goed voor de omzet daar het gewoonweg meer tijd kost per wiel. Ze moeten de zomerband verwijderen, de velg reinigen, de winterband er "omslaan" vervolgens uit balanceren en dan de volgende. Totdat ze ze alle vier hebben gehad. (Pak je het goed aan dan neem je ook de reserve band mee....)
In het voorjaar heb je weer hetzelfde verhaal maar dan naar de zomerband toe.

Heb je een zogenaamde winter set; dus band op velg dan zijn ze sneller gewisselt en spaar je dus wat geld uit.
Een goede garage controleerd eerst de wielen op onbalans voordat ze gemonteerd worden.
Maar als er op de juiste manier mee wordt omgegaan dan zou balanceren in theorie niet direct nodig zijn.

Als wij, bij mijn voormalige werkgever, tot wisseling overgingen dan zorgden we ervoor dat de wielen gereinigd werden opgeslagen en bij de eerst volgende wisseling vooraf werden gecontroleerd op slijtage en onbalans. Op deze manier kon je de klant voortijdig informeren als de banden versleten waren en zorgde je voor een korte wachttijd tijdens de wissel.

Ik denk dat service hier het sleutelwoord is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou in ieder geval nooit meer naar dat banden bedrijf toegaan de reden....... de band is gemaakt om (het liefst) een keer om een velg gelegd te worden (en er natuurlijk weer een keer af) Het iedere keer de band van een velg halen en er weer op doen zal de band je zeker niet in dank afnemen, de nadelen zijn: het is slecht voor de band, kost een hoop tijd, je kunt het niet zelf en iedere keer moet het wiel gebalanceerd worden (ook slecht voor het milieu ivm met het balanceer lood dat vervangen moet worden) en twee keer per jaar deze handeling en bij komende kosten.
Een set winterbanden plus velgen verdient veruit de voor kuur. Zeker als je zomer banden op licht metalen velgen zitten, je houd je velgen een stuk mooier omdat licht metaal niet zo goed tegen strooi zout kan. De voordelen zijn: je kunt ze makkelijk zelf wisselen, de band vind het prettiger en je hebt geen onnodige kosten. Als je banden goed gebalanceerd zijn hoef je dit niet nogmaals uit te voeren tenzij je trillingen in je stuur voelt (meestal tussen de 80 en 100 km/u)
Alleen de eerste aanschaf is wat duurder, band + stalen velg. Maar kijk eens op marktplaats oid. je kunt daar vaak voor een prikkie een setje stalen velgen kopen.
En ja Kwik-Fit en dat soort bedrijven gaan voor banden wissel en vaak regelen ze ook de opslag (tegen betaling)
want dan weten ze zeker dat ze twee keer per jaar aan je verdienen (hier in Haarlem rekenen ze voor wisselen en balanceren € 7,50 per wiel) toch zo € 60,00 per jaar.
Tip. Bij banden wissel altijd zorgen dat de wielbouten goed vast zitten (niet te vast) en na een aantal kilometer even na trekken. en schrijf op de band van welke positie hij afkomt. Dus LV voor links voor en RA voor rechts achter zo kun je dus ook je banden laten roteren van positie en dus langer genieten van je banden. PAS-OP let wel op eventuele draairichting (Sommige banden hebben een draairichting, meestal staat dat met een pijl op de zijkant van de band)