Is er veel kwaliteitsverschil tussen merk autobanden en minder bekende autobanden?

Ik vraag dit omdat ik verschillende banden en veel verschillende prijzen zag

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
2K

Het beste antwoord

Het prijsverschil in welk merk band is inderdaad behoorlijk. Autoweek doet ieder jaar een testje met verschillende merken. Deze test is zeer uitgebreid. Zo bestaat een testje uit de volgende onderdelen:
* geluidstest (hoeveel geluid produceert de band)
* verbruikstest (hoeveel brandstof verbruik je per band)
* duurzaamheid (hoe lang kun je met de zelfde band doen)
* wegligging onder verschillende omstandigheden.
* remweg onder verschillende omstandigheden.

De duurdere banden scoren eigenlijk op alle fronten beter. Maar ook de goedkopere banden voldoen aan de Nederlandse eisen. Als je langer met de zelfde banden wil doen zou ik een duurder merk adviseren die verdien je indirect namelijk terug. Maar als je weinig rijdt of je wil de auto nog maar een jaartje aanhouden zou ik voor een goedkoper merk gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Uit de verschillende testen (o.a. ANWB, Consumentenbond) blijken toch wel redelijk grote verschillen te zijn tussen bandenmerken. Grote namen als Continental, Michellin en Vredestein komen er toch altijd significant beter uit. Vooral de -goedkope- Chinese banden staan altijd onderaan de scorelijstjes.
Dus ja, er is veel kwaliteitsverschil.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Nee, er is wel verschil maar de Chinezen komen behoorlijk goed uit de test. Alle banden scoren een ruime voldoende en de goedkope doen het soms beter dan de bekende merkbanden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou dan geeft mijn consumentenbond een ander advies.
Zomer en winterbanden van Continental als beste getest.
Vredestein als zomerband kwam er ook prima uit.
Bron: Consumentenbond. waar ik lid van ben.