Borrelende koelvloeistof in de auto. Hoe kan dat?

Ik heb een Astra 1.6 uit '96 (benzine) en af en toe borrelt de koelvloeistof. Met name bij een koude motor en bij een wat hoger toerental. Ik zou zelf denken aan een kapotte koppakking, maar er is geen sprake van verbruik/ verlies van olie en/ of koelvloeistof, geen witte rook, geen olie bij de koelvloeistof te zien en andersom ook niet, de auto wordt normaal warm, verbruik is normaal en het vermogen is ook prima. De slangen kan ik gewoon inknijpen, maar er zit wel een beetje druk op het systeem als ik de dop van het reservoir losdraai (dan hoor je even wat sissen).

Op zich niks aan de hand; ik kan de auto normaal gebruiken. Maar waardoor komt dat borrelen dan toch? Ik ben niet helemaal gerust als ik grote stukken moet rijden. Iemand een idee van de oorzaak en wat ik eventeel zou kunnen doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
18.9K

Het beste antwoord

Vraagje, als je de auto (met koude motor) net gestart hebt, en je gaat dan met draaiende motor de dop van je koelvloeistof reservoir er afdraaien, staat er dan ook al druk op??

Dat zou nog niet mogen aangezien er pas druk mag ontstaan wanneer de koelvloeistof opwarmt.

Ik neem aan dat er ook een retourslangetje bovenaan je reservoir zit? Je kan eens kijken of er lucht uit dat slangetje komt, als je het reservoir vult tot boven die slang, zie je dan geen belletjes, of wel?

Mocht er met draaiende motor lucht mee komen uit dat slangetje dan kan dat er op wijzen dat je koppakking wel lek is en er dus compressie uit de cylinders naar je koelvloeistof circuit ontsnapt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Na het bijvullen van je reservoir natuurlijk wel even weer wat er uit laten tot je weer tussen min en max zit..

verder.. hoe is de temperatuur? wordt hij altijd erg warm, of erg snel warm?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad: bij een koude motor zit er al een beetje druk op het koelstofreservoir. Het retourslangetje komt boven het reservoir uit. Ik zal daar morgen nog eens even naar kijken. Temperatuur is volgens mij prima. Hij wordt normaal warm, tot 95 graden, dan zakt hij weer tot ca. 90. Warmrijden tot 95 graden duurt ongeveer 5 a 10 minuten. Ik geloof niet dat repareren zinvol is. Het eerste deel van de uitlaat en de remschoenen achter zijn ook niet meer zo geweldig, dus waarschijnlijk wordt het doorrijden tot -ie echt niet meer kan en dan maar een andere auto kopen.

Andere antwoorden (2)

Ik kan wel een heel verhaal afsteken, maar je koppakking is hoogstwaarschijnlijk doorgeslagen, lek dus.
En dan precies op een plek waar een koelvloeistofkanaaltje loopt, daardoor hoeft er geen sludge te ontstaan in de olie.

Mijn advies: ga naar een garage en laat aan je koelvloeistof 'snuffelen', zo weet je precies of dat het euvel is of niet.
(Afvoergassen kunnen dan worden opgespoord in je koelvloeistof)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ruik zelf zo gauw niks en de koelvloeistof is ook mooi helder. Ik ken wel iemand die op een laboratorium werkt. Ik zal eens vragen of hij met een gaschromatochraaf kan kijken of er CO in de koelvloeistof zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met snuffelen bedoelde ik ook niet dat je er met je neus aan moet ruiken, maar met apparatuur die daar geschikt voor is. Dat zou zomaar een gaschromatograaf kunnen zijn, maar bij de garage hebben ze daar iig zoiets voor. En daar weten ze ook hoe één en ander te interpreteren. Succes.
Ik zou eerst eens goed ontluchten (met de verwarming gans open) zodat je zeker bent. Wanneer dit niet lukt dan doe ik het met een zelfgemaakte fles die aan de dop past (eventueel een tweedehands stop halen), halfvol gieten en dan zie je rap of de koppakking lekt. Laten meten in de garage is natuurlijk de kortste pijn.