Hoe komt het dat er zoveel auto's rijden met één kapotte koplamp of half licht?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
10.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Skeere tijden.. Recessie he

Antwoorden (5)

Veel mensen hebben de kennis niet om een lamp GOED te vervangen. Anderen zien niet eens dat ze 50% minder licht hebben, en nog anderen zijn te laks om direct in actie te komen.
jc54
12 jaar geleden
deze vraag is nog niet zolang geleden ook al gesteld. Maar dat komt omdat je het nu ziet het is eerder donker en later licht. Mensen controleren hun verlichting slecht.
12 jaar geleden
Als auto bestuurder ben je verplicht,wanneer je je licht nodig hebt dit te controleren voordat je wegrijdt.
Maar dit is nooit te bewijzen dat je dat gedaan hebt.

Mocht je onderweg een defecte lamp krijgen,en je hebt reserve lampjes bij je.
Dan is er nog niks aan de hand.

Mocht je het zelf opmerken dat je koplamp voor defect is.
En je rijd in de regen naar huis,dan heeft niemand er zin in om deze te verwisselen.

De andere dag wordt het vaak vergeten,of men vergeet het bewust.
Bij de nieuwere types auto,s moet je steeds vaker de hulp van de wegenwacht inroepen.
Of zelfs langs de garage gaan.
Omdat de wegenwacht het ook niet meer herstellen kan.

Men rijd in deze tijd in het donker weg ,en komt in het donker thuis.
Maar ozo belangrijk is dat je gezien wordt,en kunt zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat:
- mensen lui zijn en het ze niet interesseert of de koplampen allebei wel volgens de voorschriften branden.
- mensen in lease-auto's rijden en geen zin hebben om langs de garage te rijden om alleen een lampje te laten vervangen.
- mensen zelf niet in staat zijn om een lampje te vervangen, omdat ze niet weten hoe dat moet.
- het bij veel nieuwe(re) auto's erg lastig is zelf een lampje te vervangen, omdat je er niet meer makkelijk bij kunt komen en je dus wel naar de garage moet.
- mensen geen reservelampjes in de auto hebben liggen en het kopen daarvan uitstellen of helemaal niet doen.

Daarnaast is het vaak zo, dat als de ene koplamp doorbrandt, niet veel later de andere het ook begeeft, dus rij je in een korte periode twee keer met maar één koplamp. Ook zijn er mensen die de auto starten met de verlichting aan, waardoor de levensduur van de lampen verkort wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem geen voorbeeld aan wat anderen slecht doen, hun lichten zijn gewoon niet goed afgesteld en/of kapot, het is niet omdat je naar de keuring niet hoeft dat je daarom je auto niet moet in orde houden. Je kan het zelf een beetje opvolgen als volgt: Zet je auto met zijn voorlichten naar een muur gericht op een meter afstand, liefst een muur met bakstenen en recht of op een vlakke ondergrond, steek je lichten aan en kijk naar de weerspiegeling op de muur, kijk of ze een beetje parallel lopen met de lijnen van de bakstenen op de muur, zo ja, dan is er niet meteen een probleem, zo nee, ga dan eens langs bij de garagist, het is amper 5 minuten werk , kost je amper wat geld, en je voorkomt dat er tegenliggers verblind worden en ongelukken niet voorkomen , ( telkens ik thuiskom en het is al donker of ik zet de auto binnen dan zie ik het automatisch als ze niet goed afgesteld staan, is echt een kleine moeite en eens het een gewoonte is doe je het automatisch )