Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe bestuur je een rallyauto?

Hoe gaat dat met schakelen enzo? Zag net op een filmpje van Sebastién Loeb dat er in het midden twee grote hendels zijn, hoe werkt het precies?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
3.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Klopt zoals in eerdere antwoorden: net als in een "gewone" auto zitten daar de versnellingspook en handrem. Die zijn "verlengd" omdat je tijdens een rally snel moet kunnen handelen en je handen zo veel mogelijk aan het stuur nodig hebt.
Tot vorig seizoen zag je in rallywagens veelal de "flippers" achter het stuurwiel; die zijn te bedienen zonder je handen van het stuur te halen. Dit is wel vrij dure techniek. En met de komst van de crisis bleven er eigenlijk maar 2 merken in het hoogste rallysegment actief: Ford en Citroën. Om dat aantal merken weer een beetje uit te breiden heeft de fia besloten om de reglementen voor het WRC aan te passen zodat het bouwen en onderhouden van zo'n wagen goedkoper is geworden. Het heeft inmiddels vruchten afgeworpen nu ook Mini meedoet en Volkswagen ook weer klaar staat. De wagens zijn kleiner en minder krachtig, maar het kampioenschap is er zeker niet minder spannend om geworden (zeker na het uitvallen van Loeb in Australië en vandaag in zijn thuisrally in de Franse Elzas).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je

Andere antwoorden (2)

ik dacht dat het maar één hendel was, waarbij naar je toe trekken opschakelen is en van je af duwen, terugschakelen is, ik weet dat het zo is bij de ford fiesta wrc en de mini wrc. ik weet niet hoe dat met de ds3 rally zit

verder is de auto hetzelfde als een normale auto, gaspedelen, stuur enzo
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De 2e "hendel" is de handrem. Die zit meestal best hoog en staat verticaal zodat ze er goed bij kunnen.
De 1e is idd zoals de eerste reactie verteld.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding