Wat is voor mij een goede beginners auto?

Hallo,

Ik ben van plan binnenkort mijn eerste auto aan te schaffen. Ik vroeg me af of jullie een goede auto voor mij weten. Dit zijn mijn wensen voor de auto.

- Zuinig/ Goedkoop in gebruik
- Betrouwbaar
- 4/5 deurs
- budget: 2,000,-

Ik zat zelf te denken aan een Golf 3 of een Renault Clio. Ik hoor graag jullie ideeën, alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
7.1K

Het beste antwoord

Mijn ervaring: Golfjes 3 en Renault Clio's zijn prima, maar 2e hands wil er nog wel eens wat aan ontbreken. Het zijn namelijk populaire auto's voor jonge jongens. Leuk op de pimpen en prima mee te gassen. Met name Golfjes 3 kunnen behoorlijk afgeragd zijn. Gezien je niet zo makkelijk de historie van de auto kan achterhalen, zou ik persoonlijk niet voor dit soort auto's gaan.

Een Renault Clio is doorgaans best goed, maar hou rekening met dure onderdelen. De plastic deurklinken binnenzijde breken snel af, een nieuwe kost al 48 euro.

Ik heb jarenlang altijd goedkope auto's gekocht. Rond de 1000-2000 euro. Verschillende merken, en ook reparaties gehad. Behalve bij de Aziaten. Mitsubishi, Mazda, Suzuki etc etc. Die zijn enorm betrouwbaar en degelijk. Slijten amper en mocht je overhoopt een reparatie hebben, de onderdelen zijn spotgoedkoop. Erg zuinig!

Eén opmerking nog over een Aziaat, en dat betreft de Honda. Dit zijn ook perfecte auto's die aan jouw eisen voldoen, maar Honda's, en met name de Civic zijn ook erg populair bij jonge bestuurders omdat deze erg snel zijn voor die categorie auto. Vaak ook behoorlijk afgeragd en hebben een bekend manko.
Als je een proefrit gaat maken in een Civic, stuur de wielen helemaal naar rechts en naar links, dat het stuur niet verder kan en rij een paar rondjes. Hoor je links of rechts bij het wiel een geratel, alsof er een knikkerzak wordt geschud, koop hem dan niet. Dan is de homokineet versleten. Dit is veroorzaakt door te krachtig en te vaak gasondersteunend de bocht door jagen. Met andere woorden, er is behoorlijk mee geragd.

Aandachtspunt voor andere Aziaten:
Check in de kofferruimte de locatie waaronder de schokbrekers zitten. Daar wil nog wel eens wat roest zitten. Als dit teveel is, dan krijg je hem niet door de APK.

Resumerend: Ik zou gaan voor een Aziaat afgaande van jouw eisen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Wat dacht je van een Daihatsu Cuore? Die zijn betrouwbaar ( alle Aziaten naar mijn idee trouwens ), is goedkoop in verbruik en volgens mij rijden er inderdaad 4/5 deur versies op de weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey ik zou een 2de hands auto kopen die niet te dur ik je kan best is op ebay gaan kijken of op kapaza, ik zal je een link doorgeven waar enkele occasie auto's opstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn 1ste auto was een suzuki alto. Niet de meest mooie auto maar niet kapot te krijgen:-)Ik heb er vele jare enorm veel plezier van gehad en met pijn in mijn hart afscheid moeten nemen. Het was een hele betrouwbare auto.

- Hoefde niet veel/ vaak benzine in
- niet duur in onderhoud
- niet duur in aanschaf
- niet duur in wegenbelasting (ik geloof 15 euro per kwartaal). Je kan ff op de site kijken van de belastingdienst om te bepalen hoe duur je auto is. Kijk voor het gewicht even op de site van de rdw. Met het kentekennummer kan je de specificaties zien.

Mijn ervaring met de golf is dat het diefstal gevoelig is en dat je er veel onderhoud aan hebt. Maar hij ziet er wel leuk uit! Ik heb geen ervaring met een renualt clio.

Heel veel plezier en succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een Golf ziet er leuk uit? Niet bepaald :).
Ontzettende eenheidsworst. En ook gewoon niet mooi.
Smaken verschillen natuurlijk.
Maar een Ferrari Testarossa is ook niet meer zo interessant als je die op elke straathoek tegenkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd iedereen heeft een andere smaak. Gelukkig maar anders wordt het zo saai!
Je zegt het zelf al, een
Golf 3, zeer betrouwbaar, redelijk zuinig(hangt natuurlijk van je rijgedrag af) en het rijdt gewoon lekker...

Succes..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zal waarschijnlijk veel merken/types voorbij horen komen omdat iedereen zo zijn eigen voorkeur heeft met auto's. Wat wel verstandig is is een auto nemen die gangbaar is ( lees er genoeg van rondrijden ) dan zijn de onderdelen vaak ook goed 2e hands te krijgen ( en dus goedkoper ) ook kan je bijv. op autoweek.nl opzoeken hoeveel een bepaald type auto verbruikt. Neem als je gaat kijken voor een auto iemand mee die er verstand van heeft zodat de mankementen niet achteraf een verassing zijn en je moet ook altijd wel een beetje "geluk" hebben met het kopen van een auto. Je geeft zelf al aan dat je een golf 3 wel iets vind dit zijn in de regel best betrouwbare auto's, maar je moet wel net een goeie uitzoeken. suc6
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt zoveel keuzes met auto's en het blijft altijd een gok elke aankoop hoe mooi ze er ook uit zien je kan een aantal mechanische dingen ter plaatse controleren maar voor de rest koop op je gevoel en pak je rust ervoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een Citroën AX uit 1996. Probeer er eentje te vinden zonder roest. Je kan er 1 op 18 mee rijden als je een rustige rechtervoet hebt. En zijn heel goedkoop in de belasting omdat ze zo licht zijn. Door dat lage gewicht zijn ze toch nog vlot. Een BWM 318i uit 2000 trek je gewoon uit (in de stad, althans) :). Uiteraard neemt ie dan geen 1 op 18, maar 1 op 14 gemiddeld als dat je rijstijl is.
Deze bijvoorbeeld: http://www.autotrader.nl/auto/citroen/damwoude/3q84k/citroen-ax-11-spot-met-apk/detail/

Houdt je nog 1000 euro over voor eventuele reparaties in de eerstkomende jaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een opel corsa is een goeie auto voor beginners .
Auto en motor zijn sterk .
Makkelijk in het onderhoud .
Rijd goedkoop .
En is zeer betrouwbaar .
Onderdelen zijn goedkoop en makkelijk te verkrijgen .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volvo 440-460

Toegevoegd na 1 minuut:
veilig niet duur zuinig en betrouwbaar ik raad wel de 2.0 aan is nl een echte volvo motor en de rest renault en toch iets minder sterk.