Waarom niet links blijven rijden?

Waarom moet ik zoveel mogelijk rechts rijden op de snelweg?
Stel: je mag daar 120. Stel ik rij al 120. Waarom moet ik dan naar rechts als iemand mij wilt inhalen.
Natuurkundig zou diegene mij niet kunnen inhalen indien hij zich ook aan de snelheid zou houden.
In feite is het toch juist veiliger indien er als het ware veel "roadblocks"zijn die zich allemaal aan de snelheid houden.
Ook qua uitstoot van gassen is het veel beter. Er wordt immers veel constanter gereden.
Daarbij wordt op deze manier het rechter weg deel veel meer gebruikt, met een hogere slijtage tot gevolg.
Stel er komen hulpdiensten aan die willen inhalen, zou het niet veiliger zijn om deze dan over de vluchtstrook te laten rijden? Zou het nog wel nodig zijn dat er hulpdiensten rijden, meeste ongelukken komen door te hard rijden (komt dus veel minder voor indien er steeds roadblocks rijden). Daarbij kan iemand die links rijdt, dan toch opzij gaan?

Bonus vraag: Laat antwoorden aub weg die:
- starten met: "ik denk…" of iets dergelijks
- antwoorden als: het staat in de wet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
3.6K

Antwoorden (10)

- Bonus: Ik denk dat het zo in de wet staat
- Het is niet aan jou om te bepalen hoe hard anderen mogen rijden
- Hulpdiensten mogen harder
- Het bevordert de doorstroming als auto's af en toe optrekken om anderen in te halen
- Het maakt het verkeer overzichtelijker
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is jouw taak niet om mensen 120 te laten rijden, als zij zelf harder willen. Daarvoor is de politie. Dus als je links blijft rijden, zorg je voor gevaar, aangezien mensen dan rechts in gaan halen en bumperkleven.

Die laatste twee zijn per wet verboden, dus jij moet zoveel mogelijk rechts rijden, zodat ze gewoon kunnen blijven rijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat ik erlangs wil, toetoet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De essentie hier is dat iedereen zich aan de gehele wet dient te houden. Iedereen kan redenen aanvoeren om zich niet te houden aan een gedeelte van de wet, maar zo zit de wereld niet in elkaar.

Je stelt dat je 120 rijdt. Hoe snel rijd je echt? 118 of 122? En als jij nu denkt dat je 120 rijdt, maar in werkelijkheid ga je 116, en een ander rijdt 123, heb jij dan het recht om die persoon tegen te houden? Absoluut niet.
Als je links rijdt, en een ander wil je voorbij om de hierboven vermelde reden, mag die dat dan rechts doen? Of ga je dan naar rechts om hem tegen te houden?

De wegenverkeerswet, of eigenlijk de gehele wetgeving, is een integraal geheel waar we ons allen aan dienen te houden. En als er personen tussen zitten die denken dat de wet voor bepaalde onderdelen niet voor hen geldt, dan kunnen die personen daarop worden aangesproken door het daartoe bevoegde gezag. Laat het svp zo blijven, en rij gewoon rechts.

jammer voor jou, maar dat het zo geregeld is in de wet is toch echt het antwoord op je vraag.
itsme
12 jaar geleden
omdat het in de wet staat ,de wet is ervoor gemaakt dat iedereen op een veilige manier van de weg gebruik mag maken, als jij met 120 op de weg rijd en je km teller wijkt 10 % af naar boven en mijn km teller wijkt niet af ,dan hinder je mij als je links blijft rijden omdat je met maar 108 km per uur over de linker baan sukkelt. daarbij heeft ieder persoon in Nederland hetzelfde recht om over de linker baan te rijden ,en moet jij die niet blokkeren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel stiekem wil de overheid natuurlijk dat er te hard gereden word... Want dat betekent meer inkomsten van boetes.

Stel je voor dat er geen boete meer word uitgedeeld, dan komt er minder geld binnen in de staatskas en komt uiteindelijk het idee dat er maar meer belasting moet worden betaald...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is gewoon puur voor de verkeersveiligheid
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de vraag stellen is de vraag beantwoorden. Omdat het bewezen is dat als iedereen de wettelijke bepalingen volgt de veiligheid dat ten goede komt
Verkeer is een samenspel en niet het recht van 1 individu om zijn zijn/haar regels te maken.
Er vallen nog steeds ruim 700 doden en een veelvoud van aan gewonden in het verkeer.
Vaak gebeurt dat door mensen die het beter weten, raar rijden verkeerd invoegen. In slaap vallen, noem maar op.In de wet staat duidelijk dat je capabel achter het stuur moet zitten en de regels volgen.

Uw verzoek lijkt logisch maar dat is de logica van 1 persoon. Als we allemaal zo logjsch gaan denken .. wat denk u waar we heen gaan.

Een vriendelijk verzoek voor mijn en uw veiligheid en dat van onze Kinderen : maak niet uw regel tot wet, maar laat de wet uw gedrag regelen

Iedereen is u dankbaar en dat meen ik uit de grond van (auto) hart.

Erger u niet aan domme mensen, ooit lopen ze tegen de lamp en u niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke..ik ga even citeren en daarop antwoorden..

''Stel ik rij al 120'' Die snelheid is een maximum snelheid..niet iedereen durft 120 te rijden ;) (oude vrouwtjes etc) Daarom kun je ze inhalen (dus moet je rechts rijden) Maar oke..je rijdt 120.
Volgens het CBR mag je tijdens inhalen circa 10 km harder dan toegestaan, dus 130. Als jij 119 rijdt en er komt iemand met 123 aan, wil die erlangs..dus moet je naar rechts (of gas bijgeven)

''hulpdiensten die willen inhalen'' Er zijn niet altijd vluchtstroken beschikbaar voor de hulpdiensten, daarom moeten zij met een flinke snelheid kunnen inhalen.

Als jij met 120 onnodig links mag rijden, denkt een vrachtwagen chauffeur die niet harder mag dan 90 of 100 dat ook..en jij ergert je dan waarschijnlijk kapót dat hij niet opzij gaat.

Een betere vraag zou zijn: waarom niet rechts inhalen?
Maar dat is een verhaal apart, en heel erg gevaarlijk, gezien het aantal oude, onervaren bestuurders in ons land
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je bij de trajectcontroles van 80 km bij Amsterdam en Rotterdam kijkt dan zie je dat het niet werkt:

Mensen blijven op de middelste baan rijden met snelheden van 75 en minder, omdat ze als de dood zijn voor een bekeuring en niet beseffen dat hun snelheidsmeter 10% te veel aangeeft.

Als ik met mijn vrachtwagen daar rijdt en de cruisecontrol op precies 80 km instel (tachograaf is geijkt, ook Tomtom geeft exact 80 km aan) dan kom ik steevast de kofferbak van zo'n slome duikelaar tegen.

Met de vrachtwagen mag ik niet van de 3e (linker-) baan gebruik maken dus moet ik me maar weer aanpassen aan de personen die niet naar de rechter baan teruggaan als dat toch ruim mogelijk is.