Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik nader een rotonde,en moet er bij de 3 de afslag af.Moet ik ne eerst mijn linker knipperlicht aanzetten.Zijn de regels veranderd.???

Is dit veranderd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
4.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Nee dit is niet verplicht. Het mag wel en veel automobilisten doen dit ook ter verduidelijking. Maar het hoeft dus niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Bij het naderen van de rotonde hoeft je geen richting aan te geven. Bij het verlaten van de rotonde geef je aan dat je rechtsaf wil slaan en moet je richting aan geven.
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/wat-zijn-de-verkeersregels-op-een-rotonde.html
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Klopt. Met als toevoeging: JA, dat is veranderd. Vroeger moest je bij het naderen van de rotonde al richting aangeven naar links als je de rotonde driekwart wilde rijden.
Ik zit toevallig net de theorie te leren en wat jij zegt hoeft niet, pas na de 2e afslag moet je naar rechts richting aangeven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wettelijk gezien is het bij het verlaten van de rotonde richting aangeven. Het is wel plezierig voor mede weggebruikers als je voor die tijd links aan geeft. Je kan in het verkeer niet duidelijk genoeg zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet verplicht, echter het voorkomt ergenissen als je de RW wel gebruikt om aan te geven waar je heen gaat op een rotonde. Het zou zelfs de doorstroming op een rotonde kunnen bevorderen. Vandaar dat er steeds meer mensen zijn die de RW gebruiken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is idd niet verplicht richting aan te geven naar links bij het naderen van de rotonde. Echter, het verwarrende van deze regel is dat mensen menen, dat zij ook niet naar rechts richting hoeven aan te geven en daarmee dus eigenlijk aangeven dat zij rechtdoor gaan. Dit levert veel irritatie op bij andere weggebruikers. Ik leer mijn leerlingen altijd richting aan te geven bij rotondes, dit bevordert de doorstroming en duidelijkheid naar andere weggebruikers.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, die Kooidejong;

Ik zie echt niet wat het voordeel is van op een rotonde naar links knipperen. Op een rotonde kun je immers alleen rechts afslaan. Bovendien; wat heb ik aan de info dat mijn voorligger afslag nummer zoveel neemt? Als hij daar is geeft hij dat wel aan als het goed is.
Knipperen doe je bij die bewegingen waarbij je van rijrichting of rijbaan verandert. Het geeft immers een bijzondere manoeuvre aan. Op de rotonde rijden is dat niet want verkeerstechnisch is de rotonde zelf een doorgaande weg met alleen afslagen naar rechts, zolang je niet afslaat dus ook niet knipperen.
Maar de laatste tijd lijkt iedereen zich die idioterie aan te leren, waardoor het min of meer een nieuw soort standaard aan het worden is. Ik ben erg eigenwijs, dat weet ik, maar mijn ervaring leert dat je signalen in het verkeer alleen dan moet gebruiken wanneer hun nut boven alle twijfel verheven is. Dus nogmaals: je knippert alleen zodra je de weg verlaten wilt: zolang je op de rotonde blijft rijd je in feite rechtdoor en valt er dus ook niets te knipperen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding