Tot hoelang zijn winterbanden in Duitsland verplicht?

Ik lees ergens van 29 november t/m 31 maart maar ook 30 april. Wat is nu de wettelijke regeling?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
3.8K

Het beste antwoord

Winterbanden zijn NIET van een bepaalde datum tot een bepaalde datum verplicht. Winterbanden zijn verplicht wanneer er sprake is van winterse omstandigheden.

Je mag dus begin januari op zomerbanden rijden, MITS er die dag geen sprake is van sneeuw of ijs.

En je moet in eind juni op winterbanden rijden wanneer je op een hoge berg te maken krijgt met sneeuwval.

Zie beide bronnen hieronder. De eerste bron vertelt in gewone taal wat de Winterreifenpflicht wel en niet inhoudt, de tweede bron is de officiële Winterreifenverordnung.

Ik zal de samenvatting even in het Nederlands vertalen:

--  Wie bij ijzel, sneeuw, sneeuwresten, ijs of aanvriezing met zomerbanden rijdt, riskeert een boete.

--  Kun je het rijden onder bovengenoemde gladde omstandigheden steevast vermijden, dan mag je ook in de winter met zomerbanden rijden. Gaat het dan sneeuwen, dan moet je gewoon de auto laten staan.

--  De winterbandenplicht geldt ook voor buitenlanders.

Verder geldt de plicht niet voor plezierauto’s zoals oldtimers, want die kun je ‘s winters laten staan. Ook als je de keuze hebt met het OV naar je werk te gaan wanneer het glad is of glad zou kunnen worden, hoef je geen winterbanden te hebben.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel voor het antwoord. De ANWB heeft mij ook nog bericht, alleen bij winterse omstandigheden dus wanneer het kurkdroog is zoals vandaag is het geen probleem.

Andere antwoorden (2)

volgens de anwb is het tot 15 april verplicht . je kunt ook bij de adac(duitse anwb) informeren .kijk eens bij anwb winterbanden daar staan veel vragen over winterbanden beantwoord. succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel zal er eens kijken
Cryofiel
13 jaar geleden
Als de ANWB dat zegt, heeft de ANWB het niet begrepen. Je mag ook in januari op zomerbanden rijden - als er op die dag geen sneeuw ligt. En je moet op 15 mei nog op winterbanden rijden - als er dan sneeuw ligt. Sinds eind 2010 gaat het expliciet om de weersomstandigheden op de plek waar je rijdt. Dat datum is niet van belang. Dat was vóór eind 2010 ook al zo, maar toen was de wetstekst nog niet zo duidelijk als nu.
Ik dacht ook dat het om een bep. datum ging, maar het blijkt ook nog om de temperatuur te gaan.
Als het een bep. temperatuur is moet je winterbanden (volgens mij lager als 4 maar dat weet ik niet zeker)