Wordt de filedruk minder aangezien de files op de snelwegen zich verplaatsen naar de provinciale wegen?

Zie: http://www.ad.nl/binnenland/3286907/Negen_miljoen_uur_minder_in_file.html

Ze meten de filedruk (neem ik aan) a.d.h.v. het aantal files op de snelwegen en niet de provinciale wegen.

Ik zie steeds vaker dat het juist opstroopt in de richting van de snelwegen. Zou het ook daardoor komen dat de filedruk op de snelwegen minder wordt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

In verreweg de meeste gevallen word een file veroorzaakt door een kettingreactie van remmende auto's. En hierbij maakt het naar mijn idee niet uit, of dat deze op de snelweg, of provinciale weg zitten. Verschil is alleen dat je op de provinciale weg minder hard rijd en de filevorming minder snel opvalt...

En mensen verplichten om op de fiets, of openbaarvervoer te gaan werkt niet. Eveneens dat het niet werkt om mensen te verplichten dicht bij het werk te gaan wonen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk werkt dat wel.
Als je dat verplicht, rijden er immers véél minder auto's in de file. Excuus: er is dan geen file meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'T geen populaire maatregel (zoals ik al zei), maar 't zou wel degelijk helpen.
Als je antwoord zou zijn: 'Kleine kans dat dat er gaat komen': dan heb je gelijk. Nu niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat me raden... Groen Links? Kan me nog een rel herinneren dat Femke Halsema ook zoiets zei in de kamer en dan de bestuurders van SUV's aso noemde. Ze rijd er notabene zelf in zo'n SUV...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hoef je niet te raden. Want dat wist je al.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat wist ik... Maar zie het graag bevestigd...

Andere antwoorden (3)

Ja, en over 15 tot 20 jaar zijn er helemaal geen files meer. Door de vergrijzing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voorlopig niet, want de bevolking groeit en de verplaatsing van goederen groeit (nu misschien ff niet, maar da's maar tijdelijk) doordat er steeds efficiëntere productiemethodes komen.

Oplossingen die wèl zouden werken, zijn:
1. Mensen met een vaste werkplek verplichten met de fiets naar 't werk te gaan. Tuurlijk, niet populair, maar 't zou werken.
2. Een smal strookje voor motoren erbij aanleggen op elke snelweg - zodat meer mensen een motor gaan kopen.
3. Km.heffing is dikke onzin. Extreem geldverspillend systeem wat jaarlijks veel onderhoud vergt. Benzineprijs verhogen: da's pas eerlijke kostenverdeling over de gebruikers. Km.heffing werkt trouwens nauwelijks als mensen van de auto afhankelijk zijn voor hun werk.
4. Maglev bouwen op de drukke routes en goedkope kaartjes aanbieden (Niet goedkoop? Dan helpt 't ook niet. Misschien economisch niet verantwoord, maar 't helpt wel enigzins.)
5. Bevolkingsgroei stopzetten middels maatregelen als: geen kindersubsidies meer.

Toegevoegd op 13-06-2009 12:27:51
5: is trouwens ook niet populair (verre van dat), maar 't zou wel helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bevolking gaat vanzelf afnemen door de vergrijzing.
Het is een golfbeweging. De economie trekt straks weer aan en dan zijn er nog meer auto's in Nederland, dus meer files. Er hoeft straks maar één ongeluk te gebeuren en heel Nederland staat stil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bedoelt dat de recessie een oorzaak is vwb de teruggang van files? Ik vraag me af in hoeverre dat echt invloed heeft. Iemand daar een antwoord op?