Hoe kan het dat je soms je autoramen moet krabben met vorst en soms niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.8K

Het beste antwoord

Je moet krabben als:
- er vocht op je auto is gecondenseerd
- de temperatuur van de auto onder 0 graden is

Je hoeft dus niet te krabben als de lucht al erg droog is, ook als is het koud. Meestal in een vorstperiode is het relatief droog, dus hoef je niet te krabben. Maar als het een beetje wisselvallig is, met nachtvorst, dan is je auto in de ochtend nog koud (en onder 0 graden) van de nacht terwijl de lucht al weer wat warmer is en vochtiger. Dan krijg je met nadruk veel 'krabwerk'.
itsme
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je ruit koelt 's avonds af en het vocht in de lucht condenseert op de ruit. Als het dan gaat vriezen krijg je ijsvorming en moet krabben. Als de lucht droog is condenseert er geen vocht op je ruit en bevriest er dus ook niets.

Toegevoegd na 20 uur:
Je moet dus krabben als er waterdamp uit de lucht op je koude raam is gecondenseerd en wat later bevriest.

Het condenseren hangt van het dauwpunt van de lucht af. Des te meer vocht de lucht bevat des te hoger het dauwpunt.
Als de dauwpunttemperatuur bereikt is, is de lucht voor 100% verzadigd met vocht en bij een kleine daling van de temperatuur condenseert het vocht op koude delen.
Als de lucht dus weinig vocht bevat is de dauwpunttemperatuur veel lager en is de kans dat er vocht op je raam condenseert dus steeds kleiner of het gebeurd gewoon niet meer.
Vaak als het vriesweer is krijg je ook drogere lucht onder invloed van een hogedrukgebied.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals de laatste dagen bij een matige tot krachtige oostenwind zal je doorgaans niet hoeven krabben dankzij de wind.