Waarom is het dragen van veiligheidsgordels in de auto verplicht?

En dan bedoel ik: Waar is de juridische basis? Ja, in de wet, maar hoe kun je nu iemand (even los van evt. medepassagiers) verplichten om maatregelen te nemen om zichzelf te beschermen? Heel veel andere zaken die slecht zijn voor je gezondheid mag je ongestoord uitvoeren, maar dit niet. Vreemd?

Picture for question
AWM
14 jaar geleden
in: Auto's
4.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Staat dit niet in de bijlages van de wegenverkeerswet? Ben heel benieuwd naar het antwoord...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb dat ook nooit begrepen. Je mag roken, jezelf kapotzuipen, jezelf voor je kop slaan, maar zonder gordel rijden is ineens verboden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Ruud, roken levert de maatschappij geld op. En je eigen kapot zuipen kan inderdaad wel, als je daardoor andere mensen in gevaar brengt zal j er voor gestraft worden. En voor je kop slaan heeft niemand verder last van dan alleen jijzelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@bvb, dat is veel te kort door de bocht natuurlijk. Roken kost ook heel veel geld, iedereen draait op voor de ziektekosten van rokers. Hetzelfde geldt voor overmatig alcoholgebruik of mensen die zichzelf op een andere manier beschadigen. Dus wat dat betreft weinig verschil met geen gordel omdoen.

Het beste antwoord

Het dragen van een gordel zorgt voor minder letsel bij een ongeval.
Dit betekent kortere ziekenhuis opnames en goedkopere/kortere behandelingsmethodes.
Het scheelt de maatschappij dus gewoon geld als mensen hun gordel dragen. Dat is alles.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies, het juiste antwoord! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee hoor. ''ze'' hopen gewoon dat je je niet aan de gordel regel houdt zodat ze een prent kunnen uitdelen..dus ja in DIE zin levert het idd geld op..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het geld scheelt, wordt roken dan binnenkort helemaal verboden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@magicegidius De vraag is waarom het verplicht is. Om geld uit te sparen dus. @Rotaluclac zolang de verkoop van tabak meer oplevert dan ze kwijt zijn aan ziektekosten....
Maar goed daarnaast heeft de staat natuurlijk ook nog een maatschappelijke verantwoording...

Andere antwoorden (10)

Als je plots moet remmen en je vliegt ver vooruit, kun je een ongeval veroorzaken dat je anders niet had veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zeker nog nooit kontakt gehad met een voorruit .
ik wel au dus als het ritje te kort is voor een gordel loop het dan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is "eigen schuld dikke bult" daarom hebben ze het niet verplicht hoor.
Je begeeft je op het openbare wegennet, waarbij sprake is van het regelen van onveilig gedrag (Wegenverkeerswet). Er bestaat niet alleen bescherming van veiligheid van bestuurder en medepassagiers, maar ook van de andere weggebruikers.
Wat is er tegen als de totale verkeersveiligheid wordt verbeterd en het dodenaantal naar beneden wordt gebracht?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om de verzekeringspremie te drukken.
Net zoals het verplichten van een helm bij motorrijders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
''ze'' hopen gewoon dat je je niet aan de gordel regel houdt zodat ze een prent kunnen uitdelen..dus ja in DIE zin levert het idd geld op..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahah leuk die minnetjes....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 van mij dan maar, want in zekere zin heb je gelijk, althans dat vind ik.
En net zo als een verplichte ziektekosten verzekering. Het drukt staatskosten die anders gemaakt moeten worden (tramadienst, rijkswaterstaat, politie) en niet alles kan verhaald worden.

Op je eigen erf gelden deze regels bijvoorbeeld niet. Daar mag je zoontje van 6 zelfs tractor rijden zo lang hij niet de weg op gaat (ik zeg niet dat dit heel verstandig is).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De staat neemt te veel risico door jou te laten rijden zonder gordel en daarom verplicht het jou om de gordel om te doen... Het risico die de staat neemt is de schade aan materiaal, ziekenhuiskosten enz... Het is dus in feite niet voor jou bestwil, maar de bestwil voor zichzelf, de maatschappij...

Er is geen juridische basis, als morgen aangenomen wordt dat je bloot door de douanepoortjes moet lopen, ben je strafbaar als je dat niet doet... Is dat een juridische basis? Nee hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt een hoop vergelijkingen maken, maar als ik me beperk tot de veiligheid in het verkeer is het eigenlijk toch net zo logisch als verplicht een helm dragen? Het is geen pretje voor jezelf om met je kop door een voorruit te schieten met 120km per uur. En ook zeker geen prettig gezicht voor anderen. Een kind zet je toch ook vast, al zit het maar achterop een fiets? Verkeer is en blijft nu eenmaal levensgevaarlijk af en toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag is terecht in die mate dat bv. roken en overmatig drinken door een grote aantal lobbyisten van de tabaksindustrie en de drankindustrie afgeschermd worden. In het geval van de verplichting van de autogordel, zie ik moeilijk een autoconstructeur of een verzekeringsmij aan lobbying doen om de gordel niet te dragen.Daar is een totale consensus over dat het maatschappelijk verantwoord is. Elk mensenleven kost de overheid een grote som. Alleen al het onderwijs oa.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is verplicht gesteld in de tijd dat de soort van letsels de gemeenschap geld kostte. Hetzelfde geldt voor de bromfietshelm. Als ik me niet vergis dan is dit in de jaren 70 van de vorige eeuw verplicht gesteld.
Als die andere ongezonde zaken waren niet zo gebruikelijk en werden als excessen gezien.

Tegenwoordig is er doorsnee meer te besteden en het is gemakkelijker om ongezonde zaken te kopen en te gebruiken. Zolang er geen verbod op is, blijft men het doen.