Is het eerste voorstel voor een kabinet meteen aangenomen?

Als nu partijen het over eens met elkaar zijn geworden om een kabinet te vormen ook al zitten daar de twee grootste partij niet in word dit dan meteen aan genomen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.7K
ronron1212
7 jaar geleden
Hoe bedoel je dat nu? Er gaat een formatie starten met een van de grootste partijen als die het eens zijn is dat de regering
ronron1212
7 jaar geleden
Wie zou dat moeten aannemen dan?

Antwoorden (1)

Een dag na de verkiezingen, op donderdag 16 maart 2017, kwamen de lijsttrekkers bij elkaar, op verzoek van Tweede Kamervoorzitter Khadija Arib. Ze hebben hun opvattingen over de inrichting van de kabinetsformatie kenbaar gemaakt en Edith Schippers werd als verkenner voorgedragen door de VVD. Zij kon rekenen op breed draagvlak bij de aanwezige lijsttrekkers. Na afloop heeft de Kamervoorzitter koning Willem-Alexander geïnformeerd over de uitkomsten van de bijeenkomst. Dit deed ze in overleg met alle lijsttrekkers. Schippers is maandag 20 maart begonnen aan haar werk als verkenner voor de kabinetsformatie. Alle lijsttrekkers gingen op deze dag bij haar langs. Aanvankelijk zou de Tweede Kamer op donderdag 23 maart een debat houden over de verkiezingsuitslag en de formatie, maar verkenner Schippers heeft om meer tijd gevraagd.

Die extra tijd heeft Schippers gebruikt door op dinsdag 21 maart verder te praten, met de lijsttrekkers van achtereenvolgens VVD, CDA, D66 en GroenLinks. Op woensdag 22 maart had zij vervolgens een gesprek met PVV-lijsttrekker Geert Wilders. Op donderdag 23 maart sprak Schippers eerst met Eerste Kamervoorzitter Ankie Broekers-Knol, gevolgd door een gezamenlijk overleg met Mark Rutte (VVD), Sybrand van Haersma Buma (CDA), Alexander Pechtold (D66) en Jesse Klaver (GroenLinks).

Schippers biedt Arib op maandag 27 maart 2017 haar verslag aan. Met de aanbieding van haar verslag op maandag 27 maart rondt verkenner Schippers haar werkzaamheden af. De Tweede Kamer houdt nu op dinsdag 28 maart een debat over de verkiezingsuitslag en de procedure voor de formatie. Voor het Kamerdebat is verkenner Schippers zelf ook uitgenodigd, zodat zij vragen van de Kamer over haar verslag kan beantwoorden. De Kamer kan in dit debat een of meerdere informateurs benoemen. Een informateur onderzoekt welke partijen met elkaar een coalitie willen vormen en welke problemen daarbij overwonnen moeten worden. De nieuwe Tweede Kamer bepaalt de precieze opdracht aan de informateur(s).

Dit is de huidige situatie. Er is verder nog niets zeker over de vorming van een nieuw kabinet. Als de VVD één van de partijen is in dat kabinet, is de grootste partij lid van de nieuwe regering.