Kan ik direct stemmen na lidmaatschap PVDA?

Ik heb het statuut van 2012 gelezen en heb nog een vraag over het ledenrecht bij lokale stemmingen.
Het gaat over artikel 1.20 van het statuut (zie bijlage)

Stel ik word vandaag lid (inclusief betaalde contributie) van de PVDA via https://mijn.pvda.nl/web/aanmelden/lid , is het dan mogelijk om de volgende dag al mee te stemmen als lid van de PVDA voor het fractievoorzitterschap van 'mijn' gemeente?
Het is me namelijk niet echt duidelijk of het echt verboden is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Over het algemeen is het zo dat je pas 'echt' lid bent van een politieke partij als je na aanmelding ook daadwerkelijk je contributieverplichting bent nagekomen.

In de statuten van politieke partijen staat omschreven wanneer een aspirant lid, want dat ben je dan nog, een volledige status krijgt met stemrecht op issues die de partij aangaan. Dat hoeft dus niet perse in te gaan op de dag van je aanmelding.

Als volwaardig lid heb je het recht om congressen te bezoeken en daar mee te stemmen op belangrijke zaken die de partijpolitiek aangaan en de koers van de partij bepalen. Daarnaast kun je je aanmelden voor een functie binnen de partij die je het mogelijk maakt om in de lokale of landelijke politiek actief te worden. Of je wordt verkozen hangt dan mede af van je eigen inzet en populariteit onder je kiezers en partijgenoten.