Kunnen medicijnen (antidepressiva) een probleem vormen bij de douane op het vliegveld?

Ik reis naar Afrika, en heb dus aardig wat doosjes mee.. zullen ze hier moeilijk over doen of het in beslag nemen bij de douane richtig mijn reis naar Afrika?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
10.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag!

Antwoorden (7)

Ten eerste kun je aan je apotheek een soortement van medisch paspoortje aanvragen, waarin ze aangeven welke medicijnen je gebruikt en waarvoor.

Daarnaast zou ik alleen een voorraadje voor één week oid in mijn handbagage meenemen en de rest in de bagage die het vliegtuig in gaat.
In dat geval voorspel ik je geen problemen bij de douane.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Paspoort altijd halen als je op reis gaat naar het buitenland, stel je koffer raakt zoek of er gebeurt iets met je medicijnen, met dat paspoort kan je dan bij een plaatselijke arts duidelijk laten zien welke medicijnen je gebruikt.
Ik zou je voor alle zekerheid een verklaring van je arts willen aanraden.

Niet elke douane kent elk geneesmiddel uit het hoofd.. en je weet maar nooit hoe men op je medicamenten reageert..

Men kàn moeilijk doen en dáár zit jij, als lijder aan depressies, nu nèt niet op te wachten, hè?

Overigens wens ik je een heel fijne reis toe..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan en om problemen te voorkomen kun je bij de apotheek gratis een medicijnen paspoort laten maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bron?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Advies van mijn apotheker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
terecht als het om vloeibare medicijnen gaat in flesje van meer dan 100ml.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij gaf dat advies ook voor tabletten met als aanvullend argument dat mocht je medicijnen tekort komen of verliezen, met zo'n paspoort komen ze er op de hele wereld uit wat je moet hebben.
Neen, stop het overgrote deel gewoon in je bagage dat je incheckt. Hetgeen je onderweg nodig hebt behou je in de hand bagage.

Mocht het vloeibaar medicijnen zijn, kan je voor de zekerheid aan de dokter een document vragen die deze medicijnen voorschrijft.

Toegevoegd na 1 minuut:
Medicijnen meenemen op vliegreis
Vloeibare medicijnen meenemen in een vliegtuig medicijnen ,die een passagier nodig heeft voor dε duur van dε reis (= vlucht en verblijf in het buitenland) zijn toegestaan in dε handbagage in grotere hoeveelheden dan 100 mililiter. Op verzoek van security van Schiphol moet de passagier een doktersrecept kunnen overhandigen of aan kunnen tonen dat dε medicijnen op naam staan.medicijnen meenemen op vakantie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neen, dat zal geen probleem geven. Zou me dubbel indekken in jouw geval.
* zorg dat je een doktersverklaring hebt dat je deze medicijnen nodig hebt,
* Vraag aan jouw apotheker een medisch paspoort. Hierin worden alle medicijnen met stofnaam vermeld, alsmede het gebruik en door wie het is voorgeschreven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou toch even goed inlichtingen opvragen voordat je weggaat. Weet niet precies wat voor een medicijnen je meeneemt maar voor sommige medicijnen heb je een verklaring nodig van het consulaat/ambassade van dat land.
Dit gaat zo wie zo op voor medicijnen die onder de opiumwet vallen maar voor sommige landen willen ze dat ook voor andere medicijnen hebben.

Beter een keer teveel geïnformeerd dan straks met problemen zitten
13 jaar geleden
als je een medicijnenpaspoort meeneemt en het daar duidelijk op laat zetten is het volgens mij geen probleem