Als je TBC bent opgelopen tijdens vakantie, moet je dat bij thuiskomst ergens melden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie

Het beste antwoord

Tbc is een ziekte waarvoor een wettelijke aangifteplicht geldt. De arts die Tbc vaststelt, moet dat melden bij de GGD. Door die aangifteplicht en door registratie van alle aangiften ontstaat een overzicht van besmettingshaarden
en van het aantal patiënten per jaar. Zo kan op elke melding adequaat worden gereageerd.

Als je tbc tijdens de vakantie hebt opgelopen, zul je, als het goed is, bij thuiskomst ook nog langs je eigen huisarts gaan. Deze kan vervolgens de melding verzorgen.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je zult toch behandeld moeten worden.
Dan heeft de behandelend arts een meldingsplicht.

Tuberculose is een ziekte waarvoor een wettelijke aangifteplicht geldt. Een arts die tuberculose vaststelt, moet dat melden bij de tuberculosebestrijding van de GGD. Door die aangifteplicht en door registratie van alle aangiften ontstaat een overzicht van besmettingshaarden en van het aantal patiënten per jaar en kan de GGD direct actie ondernemen om verspreiding van de ziekte tegen te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
JAAA!!!!!!!!!!!!!!!! En wel bij de GGD, deze kunnen je ook helpen met medicijnen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, en wel onmiddellijk: bij de GGD.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jemoet volgens mij wel een ontzettend lange vakantie hebben, om tijdens die vakantie te(laten)constateren dat je tuberculose hebt! Maar voorop gesteld,dat het mogelijk is,moet je bij thuiskomst minimaal je huisarts waarschuwen en die weet dan wel wat te doen. Nogeven dit, TBC heeft een incubatietijd van minimaal 8 weken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van een besmetting met TBC hoef je niet ziek te worden. Die kans is bij een goede lichamelijke weerstand zelfs erg klein maar vroeger of later overkomt het iedereen wel dat die weerstand minder is en dan is er een kans dat je actieve TBC krijgt. Alleen bij een actieve, open TBC is het mogelijk om anderen te besmetten. Niet alleen als je ziek ben maar ook als je 'alleen maar' drager bent van de tuberkelbacterie moet je je laten behandelen. Zoals gezegd is TBC een meldingsplichtige infectieziekte. Dat doet doorgaans je behandelend arts maar ook het laboratorium dat onderzoeksmateriaal positief op TBC test is verplicht dit te melden bij de GGD.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het jaar 2000 ben ik ooit opgeroepen voor een TBCtest (mantoeprik) te doen omdat ik toendertijd vanuit een vrouwensopvang in aanraking ben geweest met iemand die (open)TBChad.Gelukkig bleken mijn kinderen en ik géén besmetting hebben opgelopen!
Iedereen die in die tijd in aanraking was geweest met die besmette persoon die moest een mantoeprik ondergaan (erg pijnlijk).Geen besmetting en dus geen verdere behandeling nodig.
Gelukkig maar!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben best wel een beetje een schijterd als ik zelf een prik moet ondergaan. Ik deel ze liever uit. :-) Maar een Mantoux voel je normaal gesproken nauwelijks. Die moet bij jou wel heel ongelukkig uitgepakt zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het juist helemaal niet leuk om mensen een prik te geven, ik krijg ze juist liever zelf ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan hebben ze het bij mij niet goed gedaan...na een paar weken trok de pijn van het prikken pas weg...