Waar moet ik op letten als ik met het openbaar vervoer reis in Italië?

Op Koninginnedag vertrek ik met 3 vrienden naar Ostuni, Italië. We blijven een week en komen aan op Brindisi Airport. Vanuit Brindisi moeten we dus naar Ostuni komen (eigenlijk Villanova di Ostuni). We hebben al wel het één en ander uitgezocht, maar ik ben er zelf nog niet zo heel zeker van.

Mijn vraag is dus, waar moet ik op letten als ik met het openbaar vervoer reis (voornamelijk trein en bus) in Italië?

Niet heel onbelangrijk:
Ik spreek geen Italiaans (lezen is niet zo moeilijk),
Ik ben er nog nooit geweest,
Ik vind alles beter dan de OV-chipkaart.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie
2.6K

Antwoorden (6)

denk aan de toeslagtreinen daar dat zijn er veel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welke treinen hebben die toeslag niet dan?
Ik heb deze website van de eigenaar van het gehuurde huis gekregen www.trenitalia.it
Ik heb treinen gevonden die 2,30 kosten (van Brindisi naar Ostuni op 30 april rond 12 uur). Komt hier dan ook nog toeslag bij?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee maar ik heb er 8 keer mee gemaakt dat ik in de trein bij moest betalen elke keer weer ik ga er nooit meer heen,ik wil je niet bang maken maar ik ben met 3 ajax supporters geweest en ongelooflijk wat een tuig in de trein allemaal messen en wapens ik ga noch liever met mijn ajax shirt naar de kuip het was in 1999 11 jr geleden ik hoop dat het veranderd is daar goede reis open en oren open kijk uit helemaal in de buurt van torino
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan heb ik geluk dat ik ver uit de buurt zit van Torino. (Ostuni, Zuid-Oost Italië).
Waar je vooral op moet letten, zijn je spullen. Zakkenrollers zijn in Italië erg actief in het openbaar vervoer. Zelf ben ik ook bestolen in de trein, van geld, camera, paspoort, enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar, is die kans in Amsterdam niet 10 keer zo groot? Ik ga overigens naar een gebied waar weinig toeristen komen. De stad heet Ostuni. Een prachtige stad, door nog maar weinig buitenlanders (zoals ik) ontdekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Amsterdam kom ik veel vaker en daar ben ik nog nooit bestolen!
Gewoon proberen alles te regelen vanaf het vliegveld in Brindisi. Vandaar heb je de meeste kans dat de mensen engels of duits praten. Verder land inwaarts kun je het echt wel vergeten. Als je met de trein gaat, hou er dan rekening mee dat je bovenop je normale kaartje, vaak een soort extra belasting moet betalen (op sommige treinen), het zg. supplemento. Doe je dit niet, dan moet je dit in de trein betalen en komt daar een boete bovenop.
Hou ook rekening met zigeuners (vooral zigeuner kinderen) op het vliegveld. Voor jij het in de gaten heb, hebben ze al je waardevolle spullen al gegapt. Als ze dicht bij je in de buurt komen, gewoon weglopen of dreigen met slaan.
Als je meer land inwaarts komt, zul je weinig meer aan je duits of engels hebben, maar buskaartjes kun je ook altijd bij de Tabaccheria (tabakswinkel) kopen. Vaak koop je een kaartje dat je het recht geeft om 1 uur te reizen, dus zorg ervoor dat je voldoende hebt.
Prettige vakantie toegewenst e "buon viaggio"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voldoende eten en drinken meenemen.
Ik naderde eens per trein het station van Firenze. In het zicht van het station stopte de trein. Er bleken geen rails meer te liggen. Die moesten nog teruggelegd worden. Ondertussen moesten we in de trein blijven zitten. Dat duurde een paar uur. Dus wat proviand bij de hand is dan wel prettig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Reken op vertragingen. Leer een belangrijk zinnetje: een zitplaats is een posto. Vrij is libero. Bezet is occupato. Groet mensen met salve. Met deze paar woorden kom je ver. Een bekende vervloeking is vafanculo (soedemieter op) Als ze dit tegen je zeggen heb je het te bont gemaakt. Let wel Italianen zijn de leukste mensen ter wereld. Blijven lachen dus.

Toegevoegd na 35 minuten:
Realiseer je dat de treinen in Italia heel smerig zijn. Ga niet naar het toilet als je niet echt moet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja aansluitend op Italklaas,

Il Tabacchaio is waar je de kaartjes koopt.
Il Treno en De Bus heet Il Pulman.

En jammer van de reacties m.b.t. misdaad /beroving
Maar ik met 34 jaar Italie ervaring, ben nog nooit bestolen.
Ook mijn familie; nog nooit.
Ga naar A'dam pas daar maar goed op!!!

Ciao,
Ghiaccio Secco