waarom hanteert men voor internationale treinreizen niet gewoon één tarief per traject/klasse?
Ik wil in de winter naar een warmere streek. Nu wilde ik met de trein gaan, maar het systeem is heel raar. Bij binnenlandse reizen betaal je gewoon per traject. Als ik bv. van Antwerpen naar Brussel rijdt, dan betaal ik ongeveer 10 € in tweede klasse voor een enkele reis.
Zo niet bij internationale reizen. Voor één traject heb je een grote waaier van prijzen. Ik begrijp wel dat de voorwaarden waaronder je reist een invloed hebben op de prijs. Zo kan je in sommige gevallen annuleren, in andere niet, en dat rekent men door op de prijs. Dit scheelt in bepaalde gevallen erg veel. Om naar Keulen te reizen hebben wij al 19 € per traject betaalt en al 80€ per traject betaalt (bij dit laatste ging het over een huwelijksfeest waar we naartoe moesten en goedkopere tickets waren er niet meer. Ik had helemaal geen behoefte aan de flexibiliteit van het duurdere ticket, maar ik had nu eenmaal geen keuze...)
Maar men zou toch gewoon een vaste prijs kunnen maken, zoals bij binnenlandse reizen. Bijvoorbeeld : Amsterdam-Parijs kost 50 €. En als je een extraatje wilt, bv. kunnen annuleren, een annulatieverzekering aanbieden. Of als je van datum wil kunnen veranderen, een toeslag vragen voor de administratieve kosten die dit teweeg brengt (bv. je betaalt 10 € extra als je een ticket wil waarmee je van datum wil veranderen). Ik denk dat het gros van de reizigers geen behoefte hebben aan flex en semi-flex, maar gewoon hun reis willen boeken en het zo houden.
Waarom dat moeilijke systeem?
Op die manier zal men nooit kunnen concurreren met vliegmaatschappijen, vluchten worden in mijn ogen steeds goedkoper...
Misschien ook omdat de concurrentie hier meer speelt...
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.