mag men met een BE rijbewijs in amerika een camper besturen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vakantie
1.7K
Antoni
10 jaar geleden
Dat zei Floortje Dessing vanavond, 24 november 2013, in de uitzending van 3opreis. Ben ook benieuwd of het klopt. In Nederland is, voorzover ik weet, het grootste voertuig dat je met een BE-rijbewijs mag besturen, een busje voor negen personen (inclusief de bestuurder).

Antwoorden (2)

Dat hangt van het gewicht van de camper af.

In principe tot maximaal 3,5 ton (dat staat ook op je rijbewijs). Echter sommige grote verhuurbedrijven hebben met de verzekeringsmaatschappijen afspraken gemaakt dat zij ook schades aan zwaardere campers die met een B rijbewijs bestuurd worden vergoeden.

Echter...

Je rijdt wel zonder geldig rijbewijs, dus als er echt een ernstig ongeval is kan je daardoor aardig in de problemen komen, want justitie heeft weinig met dat "gedoogbeleid" van de verzekeringsmaatschappijen te maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De B staat voor een motorvoeruig op meer dan twee wielen tot een max. totaal gewicht van 3500kg. of het vervoeren van ten hoogste 8 personen, de bestuurder niet inbegrepen.
De E staat voor een aanhanger, en dan mag de combinatie max. 3500 kg wegen.
Er zijn in Nederland uitzonderingen, dan kun je met een BE rijbewijs en trekker - oplegger combinatie besturen tot boven de 10 ton totaal, mits de trekker zelf maar niet totaal boven de 3500 kg. uitkomt. Dus een trekker met totaal 3500 kg op het kenteken en een oplegger met 7500 kg op het kenteken, kan met BE rijbewijs.
Als je in Amerika een camper in de vorm van een trekker - oplegger wilt besturen zal je wel een rijbewijs BE nodig hebben, maar het lijkt mij wenselijk om bij de ANWB langs te gaan en zonodig een (tijdelijk) internationaal rijbewijs aan te vragen.