Als je het over de rivier in de provincie Utrecht hebt: De Eem is zo’n 60 meter breed, gemiddeld 3 meter diep in het midden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De rivier de Eem stroomt vanaf Amersfoort naar het Eemmeer. Zij wordt gevoed door de beeksystemen van de Gelderse Vallei en het Valleikanaal. De rivier heeft een lengte van circa negentien kilometer.
Vanouds is de Eem een getijde rivier. Het is de enige rivier die geen aftakking is van een andere rivier én haar hele loop op Nederlands grondgebied heeft.

Al eeuwenlang is de Eem belangrijk als regionale transportroute. Meerdere malen is de Eem, met name tussen de Grote Melm en Amersfoort, uitgediept om scheepvaart mogelijk te maken. (Melm betekent: doorwaadbare plaats). Zo ongeveer om de tien jaar wordt er gebaggerd om de vaardiepte op 3,80-NAP te kunnen houden.

De Eem staat in een open verbinding met het Eemmeer en heeft een gemiddeld peil van circa –0,2 meter NAP in de zomer en circa –0,4 m NAP in de winter. Het gemiddelde peil van de Eem ligt hiermee globaal op het niveau van het maaiveld van de aanliggende polders. Het peil van de Eem wisselt sterk door windinvloed. Er is sprake van een geringe stroming van zuid naar noord. Bij opstuwing vanuit het Eemmeer stagneert de afvoer tijdelijk.
De gemiddelde waterdiepte van de Eem bedraagt circa 3,5 meter.
Amadea